06 september 2016

Utbytesåret i Sydamerika ledde till en roll i Netflix-serien ”Narcos”. Civilekonomstudenten Simon Alzéns jullov blev inte vad han hade väntat sig. I höst kan man se honom i andra säsongen av amerikanska succéserien.

I Netflix-serien ”Narcos” får vi följa Pablo Escobars liv som ledare för det colombianska knarkimperiet. Serien har hyllats av både tittare och kritiker. Att seriens andra säsong kommer 2:e september är känt sedan länge men att Linköpings universitet har en representant i rollistan är det få som vet.

Tyskt utseende

Hemma i Linköping studerar Simon på det internationella civilekonomprogrammet med spansk inriktning. År tre tillbringade han i Perus huvudstad Lima. Under det långa lovet över jul fanns det gott om tid att backpacka och besöka flertalet sydamerikanska länder. Tack vare en slump och ett tyskt utseende resulterade resan till Colombia i ett minne för livet.

Representanter från produktionen kom till det hostel där Simon bodde i jakt på personer som såg tyska ut. I scenen försöker Pablo Escobar med familj ta sig in i Tyskland där Simon spelar en av gränspoliserna.

Mat och 300 kronor

– Vi tänkte att vi kunde ge det en chans. Produktionen var betydligt större än vad jag förväntat mig så det kändes sjukt coolt att vara en del av den!

Rollen i ”Narcos” är inte den enda Simon spelade under sitt år i Sydamerika. Under beskrivningen ”tuff kille” har han en liten roll i den Bolivianska kärlekskomedin ”Engaño a primera vista”. En roll han fick efter att en agent uppmärksammat honom i ett köpcenter.

Om skådespelarkarriären fortsätter även efter ”Narcos” återstår att se. Först väntar sista året på civilekonomprogrammet där han också är utbildningsansvarig i ekonomföreningen ELIN. Simon påpekar att det var en rolig erfarenhet och erkänner motvilligt att det inte bara var tur utan även en del skicklighet som gav honom rollen. Han börjar dock skratta på frågan om han fick någon lön för sin skådespelarinsats.

– Jag fick 300 svenska kronor och tre mål mat. Den största behållningen är möjligheten att skryta om att man fick vara med det.