10 juli 2015

Staffan Ek, läkarstudent på LiU, tog en solklar seger i finalheatet på 1500 m i Universiaden som pågår i Korea.

Och det trots att motståndet på studenternas eget OS som pågår i Korea var tufft. Staffan Ek lämnade med sin seger flera VM- och OS-meriterade löpare som fanns i startfältet bakom sig.

Staffan Ek, läkarstudent, spräcker bandet på finalheatet. Universiaden 2015 i Korea.

– Jag är supernöjd med min insats och blev nästan förvånad när ingen av mina konkurrenter kunde svara när jag tryckte på i slutet av loppet. Att vara med på en Universiad är ett bra sätt att få mästerskapserfarenhet inför framtiden, säger Staffan Ek i ett pressmeddelande från Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Finalen på 1500 m går idag, fredag den 10 juli.
Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. 13 000 deltagare från 149 länder har registrerats sig i Universiadbyn i Gwangju i Korea, bland dem sex studentidrottare från LiU.

Läs en tidigare artikel i LiU-nytt http://www.liu.se/liu-nytt/LiU-nytt?l=sv&newsitem=641278

Foto: Sveriges Akademiska Idrottsförbund

Publicerad 2015-07-10