07 oktober 2015

Det här var dagen då LiU nästan vann nobelpriset i kemi. Under några minuter var den samlade mediekåren övertygad om att nobelpriset gått till överläkaren och professorn Tomas L Lindahl på IKE.
Tomas Lindahl, nobelpristagare i kemi 2015. Onsdagen den 7 oktober gick telefonerna varma på universitetet, kommunikationsdirektör Mariethe Larsson blev fullständigt nerringd och överrumplad. Nobelpriset i kemi till en LiU-professor?!
Nej, riktigt så bra var det inte. Den svenske nobelpristagaren i kemi, Tomas Lindahl, verksam på Cancer Research UK London Research Institute hade förväxlats med överläkaren och professorn Tomas L Lindahl på Institutionen för klinisk och experimentell medicin, IKE, på Linköpings universitet.

Många samtal

Tomas Lindahl, professor på IKE, Linköpings universitet- Telefonen har ringt oavbrutet sen klockan 11.50, berättar LiU:s Tomas Lindahl. Jag har inte räknat samtalen men det är många. Till och med statsministerns sekreterare ringde och gratulerade.
Gratulationsmail från hela världen strömmar också in liksom mail från utländsk media som vill ha kontakt med honom.
- Det är mest kul, tycker jag. Jag kan ju tänka mig sämre alternativ om man nu ska bli förväxlad med någon.
Nobelpristagaren Tomas Lindahl och LiU-professorn Tomas Lindahl har känt till varandras existens i många år.
- När jag var doktorand på 80-talet hade han fått några publikationer som skulle till mig. Han frågade då om jag inte hade något mellannamn som jag kunde peta in i mitt namn. Så nu brukar jag skriva Tomas L Lindahl.

Båda kemister

Båda Tomas Lindahl är kemister men deras områden är inte särskilt nära varandra. Nobelpristagaren sysslar med att förstå mekanismerna i det system som lagar DNA-skador och därmed utveckla nya och effektivare behandlingar mot cancer. LiU-professorn är överläkare och forskar bland annat om hur blodplättar aktiveras vid blodstillning och sårläkning.
- Tomas Lindahl är också betydligt äldre än jag, säger Tomas Lindahl. Men det händer några gånger om året att vi förväxlas.

Med en sökning på Wikipedia hade förväxlingen kunnat undvikas. Här står att läsa:
"Tomas Lindahl: Ej att förväxla med en annan medicinsk forskare vid namn Tomas Lindahl, född 1954, respektive kompositören Thomas Lindahl."

Publicerad 2015-10-07