11 februari 2015

Om 20 år är en fjärdedel av alla svenskar över 65 år och när vi
behöver vård får vi det i hemmet. Nu invigs Digital Health Lab som ska hjälpa oss upptäcka sjukdomar i tid, dosera mediciner rätt och må bättre.
I landet finns idag 500 000 personer över 80 år, efter 2030 är 800 000 svenskar över 80 år, detta på grund av 1940-talets stora barnkullar. Många kommer att vara friska men ännu fler behöver vård.

- Om 20 år, kommer jag att stå här, som ett överårigt kommunalråd, och säga att tack vare er forskning och kreativitet ses åldrande med bibehållen livskvalitet som något enbart positivt och inte som ett kommunalekonomiskt problem.

Orden är Lars Stjernkvists, kommunalråd i Norrköpings kommun, när han inviger Digital Health Lab i Kåkenhus.

Regionala Hälsans nya verktyg, som startade som ett Vinnväxt-projekt, finansierat av Vinnova, flyttar nu in i Kåkenhus tillsammans med SICS Swedish ICT för att samarbeta i ett nytt e-hälsolab i Norrköping – Digital Health Lab.

- Vi som tidigare arbetat på Hälsans nya verktyg är nu anställda av forskningsinstitutet SICS ICT och har därmed också växlat upp och blivit en nationell resurs, säger Mona Olsson, ansvarig för Hälsans nya verktyg.

Ett paradområde

Ingrid Bergman och Lars StjernkvistHälsans nya verktyg har funnits i tio år, startat 29 nya företag och fått ut 70 produkter på marknaden som alla bidrar till ett bättre liv för oss människor.

- Jag är djupt imponerad av det regionala engagemanget från regionen, kommunerna och universitetet i de här frågorna. Det är unikt i Sverige och detta är ett paradområde vi kan fortsätta att utveckla tillsammans, sa också Per-Olof Sjöberg. områdeschef för eHälsa inom SICS.

Närheten till systerinstitutet Acreo Swedish ICT, professor Magnus Berggrens forskargrupp i organisk elektronik och deras gemensamma Biocom Lab är ännu ett plus i sammanhanget. Ett mål för dem är den uppkopplade kroppen där vi människor likt bilar snabbt ska kunna få en feldiagnos ställd, tack vara sensorer, datorer och trådlösa nätverk.

- Vi har i samarbetet med Karolinska institutet visat att vi kan leverera neurotransmittorer som kan minska smärta, reglera hörsel och stoppa epilepsi, sa Göran Gustafsson, Acreo Swedich ICT.

Andfådd - men med bättre utsikt

Med vid invigningen av Digital Health Lab var också Norrköpingsbon Ingrid Bergman och ett antal damer 80+ som ingår i Hälsans nya verktygs Testmiljö Norrköping. 70 pensionärer över 80 år har hittills fått lära sig använda surfplattor.

- Skådespelerskan Ingrid Bergman lär ha sagt att när man blir gammal blir man lite mera andfådd, men man får betydligt bättre utsikt, berättade Anders Carlsson från Hälsans nya verktyg.

- Med surfplattan har jag fått tillgång till en helt ny värld och jag gillar den utsikten, replikerade Ingrid Bergman (bilden ovan).

Publicerad 2015-02-11