30 juli 2015

Diana Saleh, ny student som fått Raoul Wallenberg-priset Ungt kurage 2015. Behövs civilkurage i studentlivet?

Diana Saleh, porträtt utomhus mot grönska

– För mig innebär civilkurage framför allt osjälviska handlingar, något man gör för sina medmänniskor. Det behövs alltid, över allt och när som helst. Både i stort och smått. I vardagen krävs inte alltid så mycket. Det kan räcka att man ser andra, tar lite ansvar för att människor trivs, är öppen. Enkla grejer som att till exempel uppmärksamma att inga nya studenter hamnar utanför eller att alla får chansen att vara aktiva i ett grupparbete.

Du är en av fem unga som fått Raoul Wallenberg Academy's utmärkelse Ungt kurage 2015. Bland annat för ditt engagemang i kampanjen Simma för livet!, som samlar in pengar till WaterAid's arbete för rent vatten och sanitet. Vad gjorde du?

– Jag har själv varit aktiv tävlingssimmare i LASS i över tio år, så det ligger nära till hands. Jag har deltagit i ”Simma för livet” tre år i rad. De första två åren som volontär och simmare. Det tredje året hade jag en aktiv roll, planerade och initierade olika aktiviteter för att marknadsföra och uppmärksamma kampanjen för allmänheten och speciellt för ungdomarna.

Och hur gick det?
– Väldigt bra! Vi fick in 87 500 kronor till Etiopien jämfört med 58 000 kr året innan, det vill säga betydligt mer än åren dessförinnan. Det var roligt att se att arbetet gav resultat.

Ditt engagemang under gymnasietiden i Katedralskolan i Linköping uppmärksammades också för utmärkelsen. Vad gjorde du då?
– Jag utvecklade, tillsammans med en annan elev, en skolapp med målet att samla all nyttig information som rör Katedralskolan på ett och samma ställe. Jag grundade också Humans of Katedral, ett koncept baserat på Humans of New York, för att främja gemenskap i Katedralskolan. Jag är en problemlösare och engagerar mig lätt när jag upptäcker att något inte fungerar så bra.

Vad betyder det att få en utmärkelse som Ungt kurage?
– Oerhört mycket. Det kändes faktiskt mäktigt att inse att folk ser mitt engagemang som en inspiration för andra – det är stort.

Vad får dig att engagera dig? Och vad ger det dig tillbaka?
– Jag vill inte vara den som tittar på. Jag vill agera, göra skillnad. Och det är så mycket man kan göra i vardagen.

– Jag gillar helt enkelt att hjälpa andra. Människor blir glada, för mig blir det blir en boost och jag mår bra av det …

Du har valt att läsa till civilingenjör i Design och produktutveckling. Hur tänker du dig framtiden? Tar du med dig ditt civilkurage in i ett kommande yrkesliv?
– Det kan jag nog inte låta bli. Utbildningen valde jag främst för att jag ser problem som en utmaning och dessutom gillar jag formgivning och det visuella. Jag kan mycket väl föreställa mig framtida jobb till exempel i ideella organisationer av något slag.

– Men det viktigaste är väl att man tar initiativ och har mod att jobba för förändring, även om det kan innebära att man måste tackla svåra hinder och bli motarbetad av bakåtsträvande människor.

Fotnot. Vinnarna av Ungt Kurage får möjligheten att göra en resa i Raoul Wallenbergs fotspår i Budapest. De blir också inbjudna till en ceremoni i Stockholm på Raoul Wallenbergs dag den 27 augusti.

2015-07-30