Många nya ansikten och mycket spänd förväntan. Stämningen var på topp när femhundra nya studenter hälsades välkomna till Medicinska fakulteten och sina utbildningar.

Som vanligt var det fullpackat i Växthusets entré under terminens första dag på Medicinska fakulteten. Femhundra studenter som kommer att ge nya arbetsterapeuter, sjuksköterskor, läkare, barnmorskor, fysioterapeuter, logopeder och biomedicinska analytiker inom några år. Femhundra nya studenter hälsades välkomna till Medicinska fakulteten och höstterminen 2017.Femhundra nya studenter hälsades välkomna till
Medicinska fakulteten och höstterminen 2017.
Foto: Daniel Windre

– Vi hoppas att ni kommer att utvecklas som människor och i era kommande yrken. Det handlar om ett livslångt lärande, sa dekanus Johan D Söderholm strax efter det att musiken och underhållningen från Lithe Blås tystnat.

"Investerar i en utbildning"

Prodekan för utbildning, Margareta Bachrach-Lindström talade om fakultetens utbildningsmodeller och bad samtidigt alla femhundra att se sig omkring, då de oavsett studieval kommer att samverka med varandra på många sätt framöver. Hon talade också om en framtid som ser väldigt ljus ut för alla som valt att studera inom medicin och vården.

– Ni har investerar i en utbildning och kommer att komma ut som mycket attraktiva på arbetsmarknaden när ni är klara här hos oss på Linköpings universitet.

Regionrådet Anita Jernberger (L), passade också på att hälsa alla välkomna och gjorde lite extra reklam för Östergötland som region. Även Consensus, som består av en ny styrelse, fanns på plats och tog den – vid det här laget – obligatoriska selfien med alla nya studenter som fond.