31 maj 2016

Efter knappt ett års byggande är det i augusti dags för några av Campus Norrköpings studenter att flytta in i ett sprillans nytt studentboende. Uthyrningen av lägenheterna startar inom kort.

Studentboendet Nya Dalkarlen, Norrköping

Intill dagens studentboende Dalkarlen byggs det för fullt. ”Nya Dalkarlen” som projektet internt kallas, inhyser 56 stycken ettor, fördelade på 6 våningar.
- Vi har sett en efterfrågan på just ettor. Många studenter föredrar att ha ett eget kök och badrum framför ett korridorsrum med delade utrymmen, säger Fredrik Farholt, bovärd hos hyresvärden Studentbo.
Inom kort startar uthyrningen av lägenheterna som är 22-32 kvadratmeter och har en hyra kring 4300-5600 kronor, en summa som inte alla studenter vid Campus Norrköping är vana vid.
- Det känns dyrt att betala så mycket för så pass små lägenheter men jag som bott i korridor innan är glad över att få ett eget kök, bara det är värt pengarna. Sen är ju lägenheterna helt nya och väldigt fina också. Det känns lyxigt, säger Matilda Sandå, som i dagarna skriver på sitt nya hyreskontrakt.

Allrum och tvättstuga

Tvättstugan i studentboendet Nya DalkarlenUtöver lägenheterna som alla har öppna planlösningar, finns det på husets bottenplan ett allrum som Dalkarlens alla hyresgäster kommer kunna nyttja. Även en tvättstuga med självdoserande tvättmaskiner ryms på samma våningsplan.
- Det finns delade meningar om den här typen av tvättmaskiner men vi på Studentbo tycker det är smidigt eftersom vi sett att det blir mindre stökigt i tvättstugorna. Samtidigt är det bra ur ett miljöperspektiv. Det sker aldrig en överdosering av tvättmedlet eftersom tvättmaskinerna väger tvätten, förklarar Fredrik Farholt.
Förutom miljötänket i tvättstugan kommer alla hyresgäster ha en individuell mätning av el samt varm- och kallvatten, en summa som tillkommer den fasta hyran.
Snart lider projektet mot sitt slut och överlag har Studentbo mött mest positiva reaktioner. Några klagomål har dock infunnit sig.
- Det har varit problematiskt för de studenter som bor intill byggarbetsplatsen, de har vaknat av buller som uppstår vid sådana här typer av byggnationer, säger Fredrik Farholt.

Bovärd Fredrik Farholt visar studentreportern runt i Nya Dalkarlen. Fler studentlägenheter planeras

Flera studenter har kompenserats med hyressänkningar och framöver väntar en tillfixad innergård som under byggperioden varit mer eller mindre en byggarbetsplats. På innergården kan studenterna framöver glädjas åt en konstgräsplan som ersätter dagens stenplattor. Innergården kommer även prydas med grillar och nymålade trädgårdsmöbler.
- Byggets sista spik spikas i slutet av juni och därefter väntar besiktningar. Förhoppningsvis flyttar våra nya hyresgäster in från och med första augusti, säger Fredrik Farholt.
Än tycks det inte vara färdigbyggt i Norrköping. Förra sommaren stod studentboendet Klockan klart och framöver planeras nya studentlägenheter i kvarteret Kopparhammaren, intill korsningen Kungsgatan/S:t Persgatan. Hyresbostäder och Klövern planerar där att bygga affärslokaler, bostadsrätter och studentlägenheter. Lägenheter endast ett stenkast från campus.