Otto studerade först nationalekonomi, där de hade en kurs i statistik. Under den kursen insåg han att dataanalys var det han verkligen brann för. Otto tog examen från kandidatprogrammet i statistik och dataanalys 2020 och från masterprogrammet i statistik och maskininlärning 2022.

Var jobbar du?Närbild av ung man med grå skjorta

Efter kandidaten fortsatte jag med masterprogrammet Statistics & Machine Learning. Kom i kontakt med Combine Control Systems AB under masteruppsatsen och blev rekryterad efter examen.

Vad gör du på ditt jobb?

Jag jobbar där som Technical Consultant. Som konsult är jag antingen ute på uppdrag hos företag, eller så jobbar jag med något projekt in-house. Vanliga arbetsuppgifter är att ta fram modeller och göra analyser, men även att utveckla applikationer kring dessa modeller.

Vad är det bästa med ditt jobb och vilka är utmaningarna?

Det bästa med mitt jobb är bland annat variationen mellan olika uppdrag, då jag konstant lär mig nya saker och får nya erfarenheter. En utmaning är att företag har olika arbetssätt, programmeringsspråk, terminologi, osv. vilket ställer krav på att snabbt ta in ny information.

Varför valde du just din utbildning?

Jag studerade först nationalekonomi, där vi hade en kurs i statistik. Under den kursen insåg jag att dataanalys var det jag verkligen brann för. Det var en väldigt bra utbildning och gav en bred kunskap, oavsett om man vill direkt ut i arbetslivet eller fortsätta med masterprogrammet.

Vad var det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen var det stora fokuset på laborationer och rapportskrivande. De var en bra möjlighet att tillämpa teorin, och då de oftast gjordes i par var det en värdefull erfarenhet av att samarbeta med en kollega.

Hur såg ditt studentliv ut?

Livet som student var en härlig period, med många fester och aktiviteter. Fick många nya vänner och träffade även min sambo.

Vad är ditt tips till andra som funderar på att läsa statistik och dataanalys?

Lägg mycket fokus på laborationerna och programmeringskurserna. De ger mycket praktiskt erfarenhet och med stor sannolikhet kommer ett framtida jobb bestå av att programmera.

Mer om programmet