Paulina Axelsson arbetade efter studenten i en skola och insåg då att det var lärare hon ville arbeta som i framtiden. – När det gäller åldersinriktningen så velade jag länge mellan vilken jag skulle välja. Jag sökte till och med till högstadielärare först men strök det valet sista dagen och körde på 4-6 istället! Det är inte ett val jag ångrar, säger Paulina.

Paulina Axelsson, Grundskollärarprogrammet årskurs 4-6

– Jag tycker att det är en perfekt ålder för att de är vetgiriga och vill oftast lära sig samtidigt som de utmanar en. Det verkar även så enormt roligt att få följa en grupp från det att man tar emot dem som små tioåringar och får utvecklas med dem och se de växa upp och bli riktiga soon-to-be tonåringar!

Hur kom det sig att du valde att läsa på LiU och till Grundlärare i årskurs 4-6?

– För det första så hade jag hört att LiU hade en väldigt bra lärarutbildning, men jag visste inte så mycket om själva staden som universitetsstad till en början. Några av av mina närmaste kompisar hemifrån började studera på Liu ett år innan mig. Jag var innan det inställd på många andra universitet, men efter en helgvistelse i Linköping så började jag sakta men säkert fastna för LiU. Jag tyckte staden låg lagom långt hemifrån (Stockholm i mitt fall). Samt att det verkligen verkade vara en stad som erbjöd det mesta för sina studenter. Och så är det verkligen!!

Hur är det att plugga på LiU och till Grundlärare i årskurs 4-6?

– Nu när jag är inne på min sista termin så måste jag nog nästan beskriva tiden som helt livsförändrande. Jag förstår att det låter klyschigt och att det säkert inte är unikt varken för min linje eller för mitt universitet. Men att plugga för att bli ett yrke man har drömt om och får göra det på en plats tillsammans med massvis av andra studenter från hela landet gör det hela så himla spännande och roligt. Jag åkte även utomlands en termin vilket jag verkligen rekommenderar alla som känner för det att göra. Dessa fyra år har verkligen gjort ett avtryck som kommer sitta kvar länge, både i yrkeslivet och personligen.

Vad är det bästa med Grundlärare i årskurs 4-6

– Utöver att man blir grundlärare i årskurs 4-6 och får en väldigt bred behörighet (4 ämnen!) när man är klar, så är det att man studerar tillsammans med nästan samma människor i fyra års tid. Man lär verkligen känna varandra så otroligt bra. Vi har verkligen blivit en hopsvetsad klass! Samt att det är andra människor som drömmer om precis samma yrke som du själv gör och som finns där och stöttar en när det blir jobbigt. Men som också firar med dig när man klarat den där tentan som man kämpat för!

Vad vill du säga till de som funderar på att söka?

– Tveka inte! Jag tror att man känner ganska snabbt om man har valt rätt eller inte och då är det inte fy skam att byta linje eller inriktning heller. Jag känner många i min närhet som har valt andra utbildningar eller åldersinriktningar inom lärarprogrammet efter ett litet tag. Det löser sig oftast på något sätt. Välkommen till LiU, jag tror och hoppas att du kommer få fyra lika fantastiska år som jag har haft!