09 december 2015

Det var studentorganisationen PULS som fick LiU:s miljöpris som i år delades ut för nionde gången. Tre åttondelar av styrelsen fanns på  plats för att ta emot priset.

Vinnare av Miljöpriset 2015 Puls: Hanna Seger, Julia Bergström och Gabriella Sumberaz.Foto: Elisabet Wahrby- Jättekul! Det har varit mitt mål att ta hem det här priset, sa en strålande glad Hanna Seger efter prisutdelningen där hon tillsammans med styrelsekollegerna Julia Bergström och Gabriella Sumberaz fick ta emot diplom och prissumman på 5 000 kronor av LiU:s miljöstrateg AnnaKarin Unger.

Grön-Görlingar

LiU:s miljöpris har delats ut årligen sedan 2007. Vart annat år går priset till en anställd, vart annat år till en student eller studentorganisation. Och i år gick alltså priset till den gröna sektionen PULS, Personalvetarutbildningen i Linköpings sektion. En mycket aktiv organisation som driver ett målmedvetet arbete med bland annat en Grön Vecka, ett utvecklat arbetet med Grön-Görlingar för att genomsyra hela sektionen och miljöpub där intäkterna går till Musikhjälpen som i år har temat ”ingen ska behöva fly undan klimatet”.
- Vi nominerade oss själva, personligt engagemang ligger ju i tiden, berättar vinnarna. Priset blir också ett sätt att visa våra 226 medlemmar att det lönar sig att engagera sig och ta personligt ansvar för miljön.

Vad är ert bästa tips för att ta personligt ansvar för miljön?
- Ät vegetariskt! Det är både godare och mer miljövänligt.

Vad ska ni göra med prispengarna?
- Det tänker vi avslöja först på onsdag. Då har vi miljöpub på Zodiaken från klockan 17.00 och kommer då att avslöja vad vi ska göra med pengarna.

Motivering till priset:
"Förutom att målmedvetet arbeta enligt kriterierna för en Grön Sektion så driver PULS ett mycket aktivt arbete med bland annat en Grön Vecka och med spridning av ett miljöengagemang genom sina Grön-gör-lingar.

Den gröna veckan 2015 innehöll en rad miljöfrämjande aktiviteter, så som ett välgörenhetslopp, en gästföreläsning, en pub med enbart ekologiska alternativ, en Fair Trade-fika, samt en vegetarisk matmeny med frukost, lunch och middag för hela veckan. Veckan avslutades med en uppskattad klädbytardag i samarbete med tre andra gröna sektioner. Överblivna kläder skänktes till Röda Korset.

PULS har utvecklat sitt miljöarbete så att det genomsyrar hela sektionen genom så kallade Grön-görlingar. Grön-görlingar finns inom PULS samtliga tretton arbetsgrupper där de ansvarar för att arbetsgruppen utvecklas och arbetar miljöanpassat. Vid grön-görlingsmöten samlas idéer från respektive arbetsgrupp om hur sektionen kan utveckla miljöarbetet.

Under december anordnar sektionen en pub där alla intäkter oavkortat går till Musikhjälpen. Årets tema för Musikhjälpen är ”ingen ska behöva fly undan klimatet” och PULS uppmärksammar därmed konsekvenserna av klimatrelaterade katastrofer.

Vi hoppas att PULS fortsätter att sprida miljöengagemang och inspiration genom gröna studentarrangemang!"

Publicerad 2015-12-09