Namn: Rebecka Narvesjö

Program: Systemvetenskap

Jobb: Teknisk konsult på Microsoft

Rebecca arbetar på Microsoft med utveckling och design av applikationer för både stora företag och myndigheter, såväl som för små start-ups. Arbetsdagarna kan se väldigt olika ut från månad till månad. Hon arbetar dessutom i en internationell organisation som spänner över ett stort geografiskt område, så hon arbetar både i Sverige och utomlands.

I sitt arbete har hon nytta av den breda och tvärvetenskapliga kompetensprofil som utbildningen lagt grunden för. Hon lyfter fram att hon anser sig ha verktygen att sätta sig in i och förstå olika typer av verksamheter och användare. ”Så här några år senare ser jag helt enkelt utbildningen som ett fundament jag kan (och förväntas) bygga vidare på kontinuerligt, och jag är glad att jag har en så bred och robust bas att stå på, eftersom jag inte är låst till något snävt område utan har goda möjligheter att forma min spetskompetens som jag själv vill, och ser att omvärlden har behov av”.

Rebecca valde den tekniska inriktningen på programmet och hon upplever att detta har hjälpt henne att förstå grunderna inom flera programspråk och utvecklat hennes förmåga att lösa problem med hjälp av programmering. Under studierna hade hon även praktik hos ett IT-konsultbolag som hon kom i kontakt med på en arbetsmarknadsdag på LiU. Rebecca ser detta som en nyttig erfarenhet och att ”jag fick en chans att se hur livet på ett IT-bolag kan se ut, samtidigt som jag fick pröva mina vingar i en riktig uppgift, om än i en säker miljö med stöd av mentorer och kollegor”.

När Rebecca tittar tillbaka på sin studietid, vill hon varmt rekommendera att man som student engagerar sig i studentlivet och de aktiviteter som erbjuds. Själv arbetade hon som assistent i kurser, var med i SAKS styrelse, och engagerade sig även som företagsansvarig för den nationella konferensen DataTjej – ”dessa erfarenheter var nog minst lika viktiga för min personliga utveckling och min väg till ett bra jobb som själva utbildningen i sig!”

Utbildning