09 november 2016

Vad blir noll upphöjt till noll? Den frågan från en åttondeklassare fick MAI-lektorn Jonas Bergman Ärlebäck att rycka ut till Skäggetorpsskolan för att diskutera matematik.
Men – blir inte det noll?
Jonas Bergman Ärlebäck visar uträkningar på tavlan i Skäggetorp– Nja, riktigt så enkelt är det inte. Eleverna hade upptäckt en exotisk detalj av närmast matematisk/filosofisk karaktär. Det kan lika gärna bli ett eller allt där emellan. Svaret beror på hur man angriper och definierar problemet, säger Jonas Bergman Ärlebäck, lektor på Matematiska institutionen.

Ditt inhopp som extralärare på Skäggetorp blev populärt och skolans tack-notis på facebook hade efter några dagar nått 23 000 användare. Vad säger du om det?
Jonas Bergman Ärlebäck i klassrummet på Skäggetorpsskolan. Foto från skoland facebook.– Ingen koll! Det hade jag ingen aning om. Fast det låter ju lite häftigt!

Och hur gick det? Kunde du ge eleverna svar?
– Jovars, men svaret är ju inte så rättframt som vi konstaterade nyss. Vi diskuterade problematiken och vi resonerade tillsammans. Det är genuint roligt att möta elevernas nyfikenhet och kunna hjälpa dem framåt i sina funderingar. Få dem att inse att matematik är så mycket mer än de fyra räknesätten.

– De hade också en massa andra frågor. Till exempel hur det var att läsa matematik på universitetet, hur svåra matteproblem man ställs inför när man läser till civilingenjör, vad vi matematiker forskar på … Vi hade mycket att prata om, förutom algebra och potenser.

Extralärare för en lektion. Det kanske fler universitetslektorer skulle prova på?
– Beroende på vilka ämnen vi arbetar inom ges det mer eller mindre naturliga möjligheter till sådana möten. För mig som är matematikdidaktiker och som undervisar blivande mattelärare på LiU är det väldigt givande att befinna mig ”ute i fält” och möta elever så det är klart att jag tycker det är positivt. Och det kan nog också vara bra tillfällen för elever att möta akademiker och bli inspirerade till att läsa vidare.

Att just du fick frågan att komma till just den här klassen – hur kom det sig?
Jonas Bergman Ärlebäck in the old days– Mest hänger det nog samman med att Skäggetorpsskolan är progressiv i sitt pedagogiska arbete. Läraren Malin Ramström har ingått som forskande lärare i ett samarbete kring matematikdidaktik mellan LiU, Norrköpings och Linköpings kommuner som också jag varit inblandad i. Så det låg nära till hands att höra av sig till mig.

Kanske spelade det också roll att du en gång trakterat klarinett i LiTHe Blås!?
– Malin och jag var faktiskt medlemmar i Blåset samtidigt en gång i tiden. Engagemang utanför studierna under studenttiden ger kontakter för livet och de kan komma väl till pass när man kanske minst anar.

Foto: Skäggetorp fb samt privat