Namn: Signe Lindell
Utbildning: Civilekonom, examen 2014
Jobb: Management Konsult på Accenture

Signe Lindell tidigare studentVad arbetar du med idag och vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

- Jag arbetar idag som Management Konsult på Accenture, inom området Talent and Organisation. Som konsult arbetar jag i projektform på kundföretag med målet att på olika sätt förbättra deras processer eller sätt att arbeta på. Med min inriktning fokuserar jag på människorna som arbetar i företagen med alltifrån hur de bäst bör vara organiserade och jobba tillsammans, till att hjälpa dem att anpassa sig till nya förutsättningar och förbereda sig för kommande utmaningar. En stor frågeställning som är aktuell idag handlar om hur organisationer och företags personal kommer att påverkas av den digitala världen vi i dag lever i. Vilken kompetens behövs i framtiden och hur kan företag attrahera nästa generations medarbetare?

Hur mitt dagliga arbete ser ut skiljer sig väldigt mycket mellan olika projekt. Just nu har jag en roll som kommunikationsansvarig i ett stort förändringsprogram. Mitt ansvar i denna roll handlar om att säkra att medarbetare i organisationen får rätt information vid rätt tidpunkt och känner sig väl förberedda inför förändringarna. Rent praktiskt ägnar jag stor del av dagarna åt att formulera budskap samt att koordinera arbetet mellan många olika intressenter.
På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

Genom min utbildning lärde jag mig att strukturera arbete och hitta mönster och lösningar på komplexa problem. Jag lärde mig grunderna i hur företag fungerar och vad som driver deras business. Kanske allra viktigast är att jag lärde mig hur jag bäst lär mig saker, då jag i mitt arbete ständigt utsätts för nya miljöer och ämnen som jag snabbt måste förstå och kunna analysera. Dessutom läste jag ”Change Management” som fördjupningskurs, vilken fick mig att inse hur jag ville påbörja mitt arbetsliv, nämligen i en konsultorganisation där jag får möjlighet att arbeta med just detta.

Var du på en utlandstermin och hur var det?

- Jag var ett halvår i San Diego och läste organisationspsykologi och entreprenörskap. Det var en fantastisk termin som jag har underbara minnen ifrån. Förutom att få möjlighet att vistas i en ny kultur och umgås med människor från världens alla hörn var det inte helt fel att kunna gå 100 m ner till stranden på morgonen för en surfsession innan skolan.
Förutom denna utlandstermin gjorde jag även ett internship på Sveriges Ambassad i Australien under ett halvår. Även det var en otrolig erfarenhet, där jag fick inblick i en helt ny värld. Allt från att skriva komplicerade rapporter om ämnen jag knappt själv förstod, till att anordna stora middagar för kända svenskar som kom på besök.

Om du blickar tillbaka på dina studier är det något speciellt du tänker på då?

- Ett av mina starkaste minnen från min tid på LIU är KPMG Case Competition där jag fick möjlighet att tillsammans med mitt lag åka både till SM i Lund och vidare till VM i Sao Paolo i Brasilien för att tävla i case-lösning. Snacka om upplevelse! Även perioden som marknadsföringsansvarig för TEAM-dagarna var väldigt lärorik och gav många roliga och fina minnen.

Utbildning