Fram till 1960-talet är textilindustrin en grundläggande och självklar del av Norrköpings näringsliv. När textilkrisen kommer ser politikerna den låga utbildningsnivån som ett av de största problemen och vill ha ett universitet i staden.

ALT TEXTDe gamla byggnaderna på Campus Norrköping har fyllts med nytt innehåll och vattnet sätter sin prägel på hela området.
Foto David Einar Nygren
Sveriges sjätte universitet hamnar dock i Linköping och Norrköping får till en början bara några utbildningsprogram. Chansen kommer senare, i och med högskoleutbyggnaden på 1990-talet. Staten vill se högre utbildning på nya platser och LiU behöver växa. Utrymmet finns i Norrköping.

När universitetet får gehör för sina planer blir det bråttom. Kommittén som ska leda uppbyggnaden av Campus Norrköping har sitt första möte sommaren 1996, med ett år på sig tills de nya studenterna ska anlända. Informationsavdelningen knackar på och vill veta vad det ska stå i utbildningskatalogen som snart trycks. Lokaler, pedagogisk utformning, marknadsföring – en massa arbete återstår.

Idén att skapa campuset mitt i det gamla Industrilandskapet i Norrköping finns med från början. Alla inser dock att det inte är möjligt att få det klart till starten och diverse tillfälliga lokaler bokas upp.

I augusti 1997 invigs Campus Norrköping med ett stort inomhusfyrverkeri i De Geer-hallen. Nyskapande utbildningar som Kultur, samhälle, mediegestaltning och Civilingenjörsprogrammet i medieteknik drar igång.

Upplysta byggnader vid flod på kvällen. En spårvagn flyger ovanför.Sanna drömmar i kvarteret Oron - en oförglömlig kväll för åskådarna. Foto Per WichmannDet är dock ett år senare som det nya campuset på riktigt intar sin plats i stadens hjärta. Många är nyfikna och vill komma och se vad det har blivit av de gamla fabrikerna. För att fira Industrilandskapets återkomst planeras ett jätteprojekt, ”Sanna drömmar i kvarteret Oron”, i samband med invigningen av universitetets lokaler.

Över 800 personer medverkar i föreställningen. Här finns föreningar, körer, dykare, brandkår och symfoniorkester. Laserstrålar spelar över husväggarna, lyftkranar dansar, en spårvagn flyger över Strömmen. Det blir en kväll som de 15 000 åskådarna inte glömmer i första taget.

Så har Norrköping fått sitt campus, i en sällsynt vacker miljö. Ingen nackdel när studenter och forskare ska inspireras till stordåd.

Gör världen bättre - och njut av utsikten

Mer om campusområdet

Förnyare från början