Att plugga på universitetet innebär en ganska stor skillnad mot att läsa på gymnasiet. Du har säkert redan fått massor av pluggtips från vänner. Här får du några fler tips från två av våra lärare.
Bild på två lärare som samtalarAseel Berglund är lektor i programvaruteknik och undervisar om mjukvaruutveckling för ingenjörer. Hennes bästa tips för att klara studierna är:

1. Börja i tid och plugga kontinuerligt. Hur smart du än är så måste du plugga. Visst kan du klara en tenta även om du läser allt i sista minuten men chanserna är större om du har läst kontinuerligt och du lär dig på riktigt då.
  2. Glöm inte bort att ha roligt, du orkar mer om du har balans i livet mellan plugg och fritid.
  3. Plugga hellre smart än hårt. Våga prova olika studietekniker för att hitta den som passar just dig. Många studenter väljer att plugga tillsammans. Då kan man stötta varandra och diskutera sig fram till olika lösningar.
  4. Men viktigaste av allt - tro på dig själv! Tänk på att kan alla andra så kan du också. Även om det går trögt ibland ge inte upp, du klarar det!

Fredrik Alm är lektor i pedagogik och undervisar inom utbildningsvetenskap på lärarprogrammet. Hans tips är:

1. Sätt dig in ordentligt i vad du förväntas göra i den kurs du ska läsa. Ta del av information om kursens mål, innehåll och moment i till exempel kursplan och studiehandledning.
  2. Gå in för dina studier. En vilja att investera tid och energi i sin utbildning och att tidigt utveckla goda studievanor är en nyckel till framgångsrika studier inom högre utbildning. Prioritera dina studier studier och sträva efter att förbättra din förmåga att organisera och driva ditt eget lärande.
  3. Låt dig inspireras, utmanas och berikas. Universitetet är en stimulerande miljö att vistas i med en rad olika aktiviteter och mötesplatser. Här finns det goda möjligheter till berikande möten med bland annat forskare, lärare och andra studenter.

Livet som student

Livet på LiU