Karolina läste Civilekonomprogrammet, internationell - spanska. Idag jobbar hon med digital marknadsföring som PPC (Pay Per Click) Executive på Ted Baker i London. - Många arbetsgivare ser flerspråkighet som en fördel och i London jobbar vi ofta i internationella team eller mot marknader där det blir användbart, säger Karolina.

Vad arbetar du med idag och vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

Jag jobbar med digital marknadsföring som PPC (Pay Per Click) Executive på Ted Baker i London. Mina arbetsdagar ser väldigt olika ut, men jag har främst hand om sök- och displayannonser i ett antal marknader. Tillsammans med designers och content teamet tar vi fram layout och copy för kampanjer, diskuterar tillvägagångssätt med de som ansvarar för de andra digitala kanalerna, diskuterar strategier och analyserar kundupplevelser.Glad blond tjejKarolina Bergman

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

Jag tyckte att man ”lärde sig att lära sig” och att se saker från olika perspektiv, vilket kommer till nytta inom en bransch där mycket händer och kan ändras snabbt. I England spelar det inte så stor roll vilket ämne man har studerat, men man har ett försprång när man kan de företagsekonomiska grunderna och marknadsföringstekniker.

Har du användning för språket i ditt arbete?

Många arbetsgivare ser flerspråkighet som en fördel och i London jobbar vi ofta i internationella team eller mot marknader där det blir användbart. Ibland skriver jag ad copy på spanska men mest håller jag spanskan vid liv tack vare spanska kollegor.

Om du blickar tillbaka på dina studier är det något speciellt du tänker på då?

Vi gjorde så många roliga saker! Mellan tentor och uppsatser och projektarbeten var jag bland annat fotograf för Drömmen, var en av de grafiska designers för ELIN, tävlade i sandslottbygge och var lagfadder åt chalmerister. Dessutom hann jag med att bo i Barcelona i ett år - svårt att välja något specifikt från allt som hände under mina fyra år på LiU.

Mer om programmet