När du börjar här finns det tusentals studenter som är i samma sits som du, och alla är öppna för att träffa nya människor.

Här får du ta del tips från Simon, Anna, Emma B & Emma T.

Vilka är era bästa tips för att träffa nya vänner?

Något som inte får glömmas bort är att du inte är ensam. När du börjar här finns det tusentals studenter på campus som är i samma sits som du, och alla är öppna för att träffa nya människor. Att vara med på nolle-P är ett måste! Det är aldrig så mycket engagemang på campus som de två första mottagningsveckorna. Faddrarna välkomnar nykomna studenter och får alla att känna sig trygga när man vandrar runt på campus en aning vilsen de första dagarna.

Det finns oerhört mycket att engagera sig i på LiU. Ett tips från oss är att spana in listan över föreningar – det finns något för alla! Föreningarna anordnar allt från skidresor till musikquiz på Linköpings studentpubar och aktiviteterna är oftast öppna för alla. Det är optimala tillfällen för att utöka sin umgängeskrets.

Vart är det bästa hänget i Linköping?

Villevalla Pub, riktigt schyssta människor som jobbar där och det drivs av studenter. Flamman är också ett bra alternativ och passa på att prova flammanburgare på onsdagar.
Det positiva med Linköping är att alla studentställen ligger inom cykelavstånd från campus och studentbostäderna. Ibland kan det vara skönt att bryta studentbubblan och gå ner till stan för att upptäcka lite nya delar av Linköping. För att få optimalt resultat av studietimmarna rekommenderar vi Kollektivet - riktigt skönt plugghäng mitt i centrum med billigt kaffe, mysig miljö och eluttag – där finns allt du behöver för ett lyckat plugg.

Om vi lägger pubarna och pluggställena åt sidan rekommenderar vi Campushallen. Linköpings största träningsanläggning som ligger på universitetsområdet. De har ett stort utbud av grymma pass och det bästa av allt, rabatterade priser för studenter.

Hur var det för er när ni började på universitetet?

Det var blandade känslor. Jag kände ingen alls men under nollningen var det enkelt att hitta personer som jag klickade med. Det kan verka svårt och läskigt men det kan faktiskt vara så lätt att du hittar vänner i kön till uppropet, det gjorde jag. Alla är på jakt efter nya vänner och tar vara på tillfällena där nya kontakter kan knytas.

Tänk såhär – du kommer att ha noll koll men det är lugnt för då kommer du smälta in! Ta vara på det fullspäckade schemat som faddrarna sätter ihop under nollningen även om det kan verka en aning skrämmande till en början. För många blir den mottagningen ett minne för livet!

Nyfiken på vad du kan engagera dig i under din studietid?

Träffa likasinnade och engagera dig i någon av våra många studentföreningar.

Läs mer om studentföreningar på LiU

Mer om Mottagningen

Hitta din utbildning hos oss