23 januari 2015

En världsledande forskare inom strukturbiologi har utsetts till 2015 års Tage Erlanderprofessur med placering vid Linköpings universitet.
Jill Trewhella, innehavare av Tage Erlander-professuren 2015Jill Trewhella är professor och prorektor för forskning vid University of Sydney i Australien. I sin egen forskning studerar hon proteiner som koordinerar den myriad av processer som äger rum i en levande cell.

En viktig anledning för henne att söka sig till Sverige är den pågående uppbyggnaden av laboratorierna Max IV och European Spallation Source, som kommer att erbjuda unika möjligheter för experiment med så kallad lågvinkelspridning.

– Jag ser fram emot att få arbeta med svenska forskare, framförallt i den yngre generationen, för att utnyttja dessa resurser fullt ut, skriver professor Trewhella via epost till LiU-Nytt.

I maj kommer hon till Linköping för att arbeta nära professor Maria Sunnerhagens forskargrupp inom strukturbiologi. På agendan står projekt om hjärtmuskelns funktion, genreglering, signalering vid cancer och immunsvar, antibiotikaresistens, inflammation, neurodegenerativa sjukdomar och biomaterial.

Syftet med Tage Erlanderprofessuren är att ge en internationellt framstående utländsk forskare möjlighet att tillbringa ett år vid universitet, högskola eller forskningsinstitut i Sverige.

Innehavare av professuren utses av Vetenskapsrådet bland internationellt mycket framstående forskare. Den inrättades 1981 för att hedra Sveriges förre statsminister Tage Erlander (1901–1985) på dennes 80-årsdag.

Publicerad 2015-01-23