09 november 2016

Diana Saleh, DPU-student, träffade nyligen gymnasieminister Anna Ekström och höll i samma veva ett anförande för Nationalkommittén för Raoul Wallenberg på Sveriges riksdag. Hur kom det sig?

Uppslagen bok, titelsida med texten Det börjar med digFoto: Gunilla Pravitz– Det är en spinn-off av utmärkelsen Ungt Kurage av Raoul Wallenberg Academy jag fick förra året. Priset gav mig en slags plattform att arbeta vidare ifrån och sedan dess har jag blivit tillfrågad att vara med i olika projekt, säger Diana Saleh, andraårsstudent på civilingenjörsutbildningen i design och produktutveckling.

I oktober, mitt under tenta-p, reste du till Stockholm för att överlämna en bok till gymnasie- och kunskapsministern. Som du själv medverkat i?
Diana Saleh överlämnar bok till ministern. Foto Nils LarssonFoto: Nils Larsson– Ja, det är en metodguide som organisationen Ashoka Skandinavien och Raoul Wallenberg Academy står bakom; den ger konkreta råd hur skolor och lärare kan stötta unga som vill verka som sociala entreprenörer. Tillsammans med nio andra ungdomar satt jag i ett råd som gav förslag till bokens upplägg och utformning.

”Det har aldrig varit lättare att förändra världen” – det låter som en hoppfull boktitel!
– Poängen med metodguiden är att nå ut till ungdomar som på olika sätt vill bidra till social förändring. Av egen erfarenhet vet jag att det är många unga som har idéer om hur samhället kan förändras till det bättre, men de vet bara inte hur de ska gå vidare och få sina idéer att växa. Och så är det många som inte vågar ta steget. Förhoppningsvis kan metodguiden bli ett verktyg som kan användas i skolan. Det behövs ett större fokus på sådant som tolerans, empati, kreativitet, ledarskap och handlingskraft.

Du fick dessutom hålla ett anförande om Ungt kurage för Nationalkommittén för Raoul Wallenberg, där en lång rad politiker och höjdare i näringslivet sitter med. Hur gick det?
Diana Saleh sitter på en bänk med boken. Fina gula höstfärger.Foto: Gunilla Pravitz– Bra! Men det blev många resor till Stockholm under tenta-p. När jag inte pluggade flervariabelanalys eller dynamik så var jag i Stockholm. Det var lite nervöst men ändå spännande. Där stod jag och pratade om mina initiativ, engagemang och utmärkelsens betydelse för mig inför människor som jag själv ser upp till. Och som sedan kommer fram till mig och berättar att jag inspirerat dem! Personer som tar upp mobilerna för att sedan uppmärksamma mitt tal på sociala medier. Det var en rolig upplevelse.

– Jag fick också äran att bli inbjuden till Investors 100-årsjubileum, så det var som sagt många bollar i luften.

Du började läsa till civilingenjör i design- och produktutveckling förra hösten. Tar du med dig ditt engagemang för civilkurage och socialt entreprenörskap in i studierna?
– Ja, eller jag antar att jag gör det indirekt. Jag brukar inte sätta attribut på mina handlingar utan jag gör det som känns rätt i stunden. Det absolut inte förvåna mig om jag i framtiden kommer att arbeta med socialt entreprenörskap yrkesmässigt.