Frågan ovan har jag fått många gånger under mina år som lärare och speciallärare i den svenska grundskolan. Oavsett vilken elev som ställt den, i olika ämnen, i olika åldrar och med olika språkliga bakgrunder, har den alltid varit kopplad till text eller symbolspråk på något sätt.
Läsförståelse kan vara svårt och kräver både förmåga att avkoda ord och förstå deras betydelse. Vissa ord har olika betydelse beroende på vilket sammanhang de används i och vissa ord används endast i specifika ämnen och tränas därför inte lika frekvent. För att lösa matematiska textuppgifter är förmågan att läsa, och förmågan att koppla innehållet till matematiska procedurer båda viktiga byggstenar.
I min avhandling forskar jag inom interventioner i matematiska textproblem riktade mot elever som läser svenska som andraspråk. Interventionerna bygger både på schemabaserad instruktion (SBI) och olika kognitiva läsförståelsestrategier.
För mig är det viktigt att alla elever har lika möjligheter att kunna förstå och uppleva att de utvecklas kunskapsmässigt i skolan och att undervisningsmetoder som används stöttar olika förutsättningar på bästa sätt.