Avdelningen för pedagogik och didaktik (PEDI)

I fokus för avdelningens forskning och utbildning står lärares arbete och elevers lärande. För att öka kunskaperna om skola, utbildning och lärande studerar vi en rad olika frågor av utbildningsvetenskaplig och didaktisk karaktär. Kunskaperna för vi med oss till utbildningen av förskollärare, grundlärare, ämneslärare, specialpedagoger och speciallärare. Vi samverkar med kommuner, enskilda skolor och skolområden; utför uppdrag för olika myndigheter, och deltar i projekt för internationalisering av forskning och högre utbildning. 

Kontakt

Forskningsprojekt

En flicka tröstar en pojke.

Att försvara mobbade kamrater på olika sätt

Forskningsprojektet ger ny kunskap om hur elever försvarar varandra vid mobbningssituationer och om hur skolor kan stärka elevers vilja och förmåga att försvara.

TextAD – Automatiska textanpassningar för elever med lässvårigheter

Forskningsprojektet TextAD syftar till att beskriva kopplingen mellan läsare och text och sedan använda den kunskapen för att automatiskt skapa texter anpassade för olika typer av svaga läsare.

Lärare undervisar elever i ett klassrum.

Forskning om didaktiskt ledarskap - FoDiL

Lärares huvudsakliga uppdrag handlar om att leda elever till lärande. Lärare måste därför både ha ett utvecklat ledarskap och goda ämneskunskaper. FoDiL sammanför två etablerade forskningsfält till det som vi kallar didaktiskt ledarskap.

Utbildningar

Utbildningsprogram

Fristående kurser

Forskarutbildning

Medarbetare

Organisation