Avdelningen för pedagogik och didaktik (PEDI)

I fokus för avdelningens forskning och utbildning står lärares arbete och elevers lärande. För att öka kunskaperna om skola, utbildning och lärande studerar vi en rad olika frågor av utbildningsvetenskaplig och didaktisk karaktär. Kunskaperna för vi med oss till utbildningen av förskollärare, grundlärare, ämneslärare, specialpedagoger och speciallärare. Vi samverkar med kommuner, enskilda skolor och skolområden; utför uppdrag för olika myndigheter, och deltar i projekt för internationalisering av forskning och högre utbildning. 

Kontakt

Forskningsprojekt

En grupp läkarstudenter sitter runt ett bord och diskuterar.

Fiktion på läkarutbildningen

Vad händer när läsning av skönlitteratur blir en del av läkarutbildningen? Vi spelar in seminarier där läkarstudenter diskuterar skönlitteratur för att undersöka hur empati konstrueras i samtalen och hur skönlitteratur används i läkarutbildningen.

Två unga flickor tittar på varandra. De sitter vid en bänk i ett klassrum.

MALWA - Textuppgifter och läsförståelse i matematik

Projektet utforskar hur språk påverkar problemlösning i matematik. Vi testar två undervisningsprogram för lågstadiet för att stärka elevers läsförståelse och förmåga att lösa textuppgifter.

En flicka tröstar en pojke.

Att försvara mobbade kamrater på olika sätt

Forskningsprojektet ger ny kunskap om hur elever försvarar varandra vid mobbningssituationer och om hur skolor kan stärka elevers vilja och förmåga att försvara.

Utbildningar

Utbildningsprogram

Fristående kurser

Forskarutbildning

Medarbetare

Organisation