Avdelningen för pedagogik och didaktik (PEDI)

I fokus för avdelningens forskning och utbildning står lärares arbete och elevers lärande. För att öka kunskaperna om skola, utbildning och lärande studerar vi en rad olika frågor av utbildningsvetenskaplig och didaktisk karaktär. Kunskaperna för vi med oss till utbildningen av förskollärare, grundlärare, ämneslärare, specialpedagoger och speciallärare. Vi samverkar med kommuner, enskilda skolor och skolområden; utför uppdrag för olika myndigheter, och deltar i projekt för internationalisering av forskning och högre utbildning. 

Kontakt

Forskningsprojekt

Lärare undervisar elever i ett klassrum.

Forskning om didaktiskt ledarskap - FoDiL

Lärares huvudsakliga uppdrag handlar om att leda elever till lärande. Lärare måste därför både ha ett utvecklat ledarskap och goda ämneskunskaper. FoDiL sammanför två etablerade forskningsfält till det som vi kallar didaktiskt ledarskap.

En lärare hjälper en student i ett klassrum.

Intentioner och interaktioner i matematikundervisning

Projektet följer lärarstudenter från slutet av utbildningen och första yrkesverksamma året. Undervisningens intentioner, reflektioner kring lärarutbildning och interaktioners kvalitet fokuseras.

Två poliser i polisvästar.

Sexuella trakasserier inom polisen

Polisen ser sig som "den tunna blå linjen" som skyddar samhället mot kaos. Förändringar som anses hota polisens yrkeskultur väcker därför ofta motstånd. Hur kan förändringsinitiativ bidra till en sund organisationsultur inom polisen?

Utbildningar

Utbildningsprogram

Fristående kurser

Forskarutbildning

Medarbetare

Organisation