Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL)

Att erövra kunskaper om, och förståelse för, mänskligt beteende och förutsättningar för lärande utgör grunden för ett hållbart samhälle.

Institutionen för beteendevetenskap och lärande rymmer flera forskningsmiljöer som både disciplinärt och i tvärvetenskaplig samverkan bidrar med kunskaper inom samhällsområden som arbete och arbetsliv, psykisk hälsa, funktionsnedsättningar hos barn och vuxna, skola och ett livslångt lärande. Vi utbildar studenter och forskare som står väl rustade att möta framtida utmaningar i samhälle och arbetsliv.

Nyheter

18 december 2024

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Nathalie Hallin och Hajdi Moche i samtal.

11 december 2024

Religiösa är inte mer generösa – med ett undantag

Troende är inte mer generösa än ateister – så länge de inte vet vad mottagaren tror på. Då ökar givmildheten påtagligt, men framför allt för att man ger mer till dem med samma religion. Det visar en undersökning från Linköpings universitet.

Polisbil, avspärrat.

29 november 2024

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.

Kalender för IBL

Forskning

En pojke står vid en svart tavla. En annan pojke räcker upp handen.

"Mellanklass kan man kalla det"

Projektet berör övergångar i skolans tidiga år och hur dessa görs och förstås samt hur barn och vuxna skapar mening i samband med övergångar. I relation till övergångar synliggörs ålder, åldrande samt normer kring detta i skolkontexten.

AI skrivet i bokstäver på blå bakgrund.

AI literacitet i lärarutbildning

Detta projekt fokuserar på AI literacitet i svensk lärarutbildning, främst vad AI literacitet inom lärarutbildningen innebär i form av kunskaper och kompetenser.

En kvinna tittar på olika symboler för digitala tjänster.

AI och automation av undervisning

En utforskande och praktiskt inriktad studie som undersöker vad som händer med lärares praktik när Al och Machine Learning (ML) algoritmer introduceras i grundskolans klassrum.

Utbildning vid IBL

Förskollärare Henrik sitter och leker pedagogiskt med 6 barn i en sandlåda

Förskollärare, 210 hp

Som förskollärare får du följa och stödja de yngsta barnen i deras utveckling – från de första orden tills det är dags att börja skolan. Du står för fantasi och lekfullt lärande, oavsett om det handlar om matematik eller att försöka läsa och skriva.

En lågstadieelev får hjälp av sin lärare som sitter på huk bredvid skrivbordet. De tittar ner och pekar i en bok.

Grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, 240 hp

Som barnens allra första lärare är du en nyckelspelare i skolan och får möta nyfikna elever som går igenom en enorm utveckling. Det här är utbildningen för dig som gillar att bygga från grunden.

En lärare står framåtlutad mellan två mellanstadieelever som sitter vid ett bord. på bordet har det papper och pennor.

Grundlärare i årskurs 4-6, 240 hp

Här är programmet för dig som är bra på mycket och som vill hjälpa elever i åldrarna 10 till 12 år att utvecklas och lära mer. Du tar vara på vetgirigheten och blir läraren som öppnar dörrar för framtidens miljöforskare, politiker och veterinärer.

Forskarutbildning

Böcker.

Forskarutbildning i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande

Utbildning för dig som är intresserad av att utveckla kunskap om vuxenutbildning, folkbildning och yrkesutbildning i en av Europas mest framstående vuxenpedagogiska forskningmiljöer.

En hand som håller i ett pussel i form av ett människohuvud.

Forskarutbildning i psykologi

Forskarutbildningen i psykologi ger dig stora möjligheter att studera olika aspekter av människors beteende. Här finns flera forskningsgrupper med olika fokus, t ex små barns minne, internetterapi, beslutsfattande och hur människor agerar i grupp.

transparent bild, platshållare

Forskarutbildning i pedagogiskt arbete

Forskarutbildningen i pedagogiskt arbete är inriktad mot forskning i och om förskola, skola och lärarutbildning. Avhandlingsprojekten har relevans för skola och lärarutbildning och doktoranderna får möjlighet att undervisa.

Avdelningar

Kvinna lyssnar och försöker höra

Avdelningen för funktionsnedsättning och samhälle (FUSA)

Vi forskar kring olika funktionshinder, där vi bland annat mäter och jämför påverkan och grad av funktionsnedsättning. Fokus ligger på kognition och kommunikation.

Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap (LEN)

Avdelningens uppdrag är att bedriva utbildning och forskning inom det utbildningsvetenskapliga området samt utbildning inom språklig kommunikation.

Avdelningen för pedagogik och didaktik (PEDI)

Vid avdelningen fokuseras lärares arbete och elevers lärande, både vad gäller grund- och avancerad utbildning, forskarutbildning och forskning.

Personer samtalar i industrimiljö

Avdelningen för pedagogik och sociologi (APS)

Ett hållbart arbete och arbetsliv är fokus för avdelningen med forskning och utbildning inom både pedagogik och sociologi. Avdelningens medarbetare forskar och undervisar bland annat om lärande, ledarskap, jämställdhet, hälsa och arbetsförhållanden.

människor som samtalar runt ett bord

Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande (PVL)

Vid avdelningen finns bland annat Sveriges enda utbildning till folkhögskollärare och en av världens största vuxenpedagogiska forskningsmiljöer. Vuxnas lärande i vuxenutbildning och folkbildning såväl som yrkesutbildning är i fokus vid avdelningen.

Avdelningen för psykologi (PSY)

Vid Avdelningen för psykologi finns spännande forskning kring många olika delar av ämnet psykologi. Vi utbildar också psykologer och psykoterapeuter för att de ska

Kontakta oss

Institutionsledning

Medarbetare vid IBL

Adress

Postadress

Linköpings universitet
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
581 83 Linköping

Besöksadress

IBL:s kansli
Hus I och hus D
Campus Valla

Institutionsstyrelse vid IBL