markj28

Maria Kjörning-Bertheau

Doktorand

Fiktion som didaktiskt verktyg i undervisning om antisemitism

Som före detta gymnasielärare i svenska, engelska och religionskunskap, och dessutom ett stort fan av fiktion i alla former, är jag intresserad av hur fiktion kan användas som didaktiskt verktyg i undervisning om antisemitism. Hur pratar elever om antisemitism när det undervisas genom fiktiva verk som exempelvis romaner och spelfilm? Vilka möjligheter och risker finns med att använda fiktion i undervisning om verkliga historiska fenomen och händelser, så som antisemitism och Förintelsen? Detta är några av de frågor som fokuseras i mitt doktorandprojekt.

CV

Akademiska examina

Magisterexamen inriktning pedagogik, Malmö universitet 2022
Gymnasielärarexamen, Lärarhögskolan Malmö 1995
Kandidatexamen Kulturvetarlinjen, Lunds universitet 1994

Undervisning

Universitetsadjunkt svenska, barn- och ungdomslitteratur, språk- och kunskapsutvecklande undervisning & religionsdidaktik, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping university 2016–2024

Ämneslärare engelska, religionskunskap och svenska 1995–2016 

Forskning

Organisation