ylvbo14

Ylva Böttiger

Professor

Jag är professor och överläkare i klinisk farmakologi. Min forskning och undervisning handlar om att stödja och lära studenter, sjukvårdspersonal och patienter att lyckas med läkemedel.

Publikationer

2024

Erik M. Donker, Pietro Spitaleri Timpone, David J. Brinkman, Milan C. Richir, Paraskevi Papaioannidou, Robert Likic, Emilio J. Sanz, Thierry Christiaens, Joao N. Costa, Fabrizio De Ponti, Milo Gatti, Ylva Böttiger, Cornelis Kramers, Rahul Pandit, Michiel A. van Agtmael, Jelle Tichelaar (2024) The European List of Key Medicines for Medical Education: A Modified Delphi Study Clinical Pharmacology and Therapeutics, Vol. 115, s. 515-524 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Lisa Soderman, Ylva Böttiger, Mans Edlund, Hans Jaernbert-Pettersson, Lena Marions (2023) Adjuvant use of melatonin for pain management in endometriosis-associated pelvic pain-A randomized double-blinded, placebo-controlled trial PLOS ONE, Vol. 18 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Erik M. Donker, David J. Brinkman, Milan C. Richir, Paraskevi Papaioannidou, Robert Likic, Emilio J. Sanz, Thierry Christiaens, Joao N. Costa, Fabrizio De Ponti, Ylva Böttiger, Cornelis Kramers, Michiel A. van Agtmael, Jelle Tichelaar (2022) The European Prescribing Exam: assessing whether European medical students can prescribe rationally and safely European Journal of Clinical Pharmacology, Vol. 78, s. 1049-1951 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lisa Söderman, Måns Edlund, Ylva Böttiger, Lena Marions (2022) Adjuvant use of melatonin for pain management in dysmenorrhea - a randomized double-blinded, placebo-controlled trial European Journal of Clinical Pharmacology, Vol. 78, s. 191-196 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2021

Erik Donker, David Brinkman, Milan Richir, Paraskevi Papaioannidou, Robert Likic, Emilio J. Sanz, Thierry Christiaens, Joao Costa, Fabrizio De Ponti, Milo Gatti, Ylva Böttiger, Cornelis Kramers, Sarah Garner, Rahul Pandit, Michiel van Agtmael, Jelle Tichelaar (2021) European List of Essential Medicines for Medical Education: a protocol for a modified Delphi study BMJ Open, Vol. 11, Artikel e045635 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI