07 september 2020

Vanessa Rodrigues har precis disputerat i tjänstedesign vid Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet. Fem år av doktorandstudier har nu avslutats.

Vanessa Rodrigues är precis klar med sin doktorsavhandling.

Varför valde du att doktorera?

Om någon för sex år sedan hade sagt till mig att jag skulle doktorera hade jag förmodligen bara skrattat. Jag tänkte inte på mig själv som en person som var intresserad av universitetsvärlden, kanske för att jag arbetat praktiskt i näringslivet. Jag hade jobbat i flera år i den indiska hotellbranschen när jag bestämde mig för att börja en masterutbildning i internationell företagsekonomi i Maastricht.
Det var där jag för första gången stötte på tjänstedesign. I slutet av min masterutbildning blev jag nyfiken på frågor som: “Om jag vill ge mina kunder en bättre upplevelse, hur ska jag bära mig åt? ”

Vad handlar din forskning om?

En del av min forskning är teoretisk, men den praktiska delen handlar om vad som får tjänster att fungera när det pågår förändringar. Ett exempel, de senaste tjugo åren har hur vi köper resor förändrats på grund av teknik. Att vi har fått smarta telefoner har omskapat hur vi interagerar med researrangörer.
Den pågående covid 19-pandemin är ett annat sådant exempel. Den har också förändrat hur många tjänster, däribland sjukvård, bedrivs. Min forskning undersöker hur tjänsteleverantörer arbetar för att hantera sådana förändringar och jag tittar särskilt på den roll som tjänstedesign kan spela för att förbättra anpassningen.

Vad gör man när man doktorerar?

Man forskar, åker på konferenser, läser mycket och skriver. I början går man också kurser. Jag var även värd för flera workshops och så gjorde jag fältarbete i Eskilstuna och Milano.
Det är en blandning av många olika saker, inte bara forskning.

Vad är det roligaste med att doktorera?

För mig har det varit att träffa folk. Jag har träffat så många människor och lärt mig så mycket.
När jag började doktorera oroade jag mig för en massa saker. Jag pratade inte svenska och jag visste inte hur man forskar på riktigt, men folk runtomkring var vänliga och hjälpte mig. Om jag hade några problem frågade jag bara någon kollega.
Jag och mina kollegor har utbytt idéer och diskuterat utan att man behövt vara rädd att bli bedömd. Jag älskar det. Folk här försöker alltid lyfta dig.
Det var på samma sätt när jag har gjorde fältarbete, sjuksköterskorna i primärvården var mycket välkomnande. Det kändes också bra när de upptäckte att den forskning som jag gör kan vara användbar och nyttig för dem.

Vad är det svåraste med att doktorera?

Det kan ibland kännas ensamt. Även om det alltid finns folk runt omkring dig som kan hjälpa, är det du själv som måste ta ansvar för ditt arbete.
Men känslan av att vara ensam varar inte särskilt länge. Det är bra att påminna sig om att man inte är ensam och att alla doktorander känner så vid något tillfälle.

Vilka egenskaper behöver den som vill doktorera?

Nyfikenhet, passion och entusiasm för ditt forskningsområde. För min forskning är också empati viktigt. Med det menar jag att man måste kunna förstå hur andra känner och inte bara försöka driva igenom sin egen agenda.

Vad ska man tänka på när man väljer universitet för att doktorera?

Det viktigaste när du ska doktorera är att välja ett ämne som du tycker är spännande och som du är nyfiken på. När du väljer universitet är det väsentliga att hitta en forskargrupp som är stark inom ditt forskningsområde. På så sätt kommer dina kollegor kunna hjälpa dig på din forskningsresa.
Jag var lyckligt lottad för min professor, Stefan Holmlid, har flyttat fram de teoretiska grundvalarna för tjänstedesign, och min kollega Johan Block är en pionjär inom tjänsteprototypforskning, vilket var mitt ursprungliga forskningsområde.
Jag är stolt över att vara del av den här forskningsgruppen.
Utbildningens kvalitet är så klart också viktig. Du ska välja ett universitet som är erkänt.

Hur mycket jobbar man som doktorand? Hur mycket tjänar man?

Mina dagar har haft en tydlig struktur. Jag började vid 8:00 och jobbade till 17-18. Ibland tränade jag på lunchen, men då stannade jag kvar lite längre.
Om det behövdes kunde jag jobba hemifrån en dag. Det som var viktigt för min handledare var att jag gjorde klart det jag skulle.
Inför disputationen jobbade jag mycket. Det var så mycket att göra. Men så var det inte hela tiden.
Lönen höjs under doktorandtiden. En höjning kommer efter att du gjort klart 30 procent och en efter att du gjort klart 60 procent av tiden. På Institutionen för datavetenskap tjänade jag, efter att ha gjort klart 60 procent, 33 400 kronor i månaden. [Juni 2020]

Om man är student och vill doktorera. Hur ska man göra?

Det bästa sättet är att ta kontakt med en forskargrupp som är verksam inom det område du är intresserad av och berätta att du vill doktorera.
Eller titta efter lediga jobb på LiU:s hemsida.

Du har precis disputerat. Vad ska du göra nu?

Om några månader börjar jag ett nytt jobb och kommer arbeta med tjänstedesign här i Östergötland. Jag kommer också att jobba på universitetet för jag vill fortsätta med forskning.
Som jag sa, det var nyfikenhet som fick mig att vilja doktorera. Jag kom från praktiskt arbete och när jag bestämde mig för att doktorera var jag mer intresserad av få svar på mina frågor, än forskning i allmänhet. Men nu har jag fastnat för forskning och jag försöker balansera det med praktiskt arbete.

Lediga jobb på LiU.