Här följer en kort beskrivning av arbetsområdet Popup-böcker. Hela arbetsområdet går att ladda ner via pdf-filen som finns längst ned på denna sida. Målgruppen är förskola till och med årskurs 6.

Popup-kort och popup-böcker är roliga. Både barn och vuxna gillar dem. De varierar oerhört när det gäller finess och komplexitet. Det enklaste kort med bara en enda enkel mekanism kan få oss att le, medan en hel bok med många olika komplicerade mekanismer gör oss djupt imponerade av möjligheterna med och precisionen i olika papperskonstruktioner.

Barnen i din klass kommer att bli ivriga när de ser vilka möjligheter det finns för dem att konstruera mekanismer som de kan använda för att berätta en historia i en popup-bok. Barnen skall arbeta i små grupper, och varje grupp skall tillverka en popup-bok som skall fängsla, roa och informera läsaren.

Övergripande mål

Målen med detta arbetsområde är att barnen lär sig att:

–skapa olika slags rörelser med enkla papperskonstruktioner
med handledning kunna planera, konstruera och utvärdera en popup-bok tillsammans med andra.

För att på bästa sätt stegvis bygga upp barnens teknikkunskaper kan det vara bra att följa den angivna ordningen på arbetspassen. Det går dock bra att komplettera med egna moment om man så önskar. Flera arbetspass kan antingen göras under en dag eller fördelas under en längre tidsperiod. Då man arbetar med de yngre barnen kan det vara bra att inte dra ut för länge på arbetet.

Händer med en sax som klipper ett papper i form av en katt.

Arbetsområdet innehåller mestadels arbete i grupp eftersom varje grupp gör en popup-bok tillsammans. Vid några tillfällen är det meningen att barnen skall fatta beslut som påverkar designen på gruppens popup-bok och hur den skall användas.

Till Teknik tillsammans startsida