Barn tycker oftast det är spännande med saker som rör sig. För att få saker att röra sig använder man ofta olika mekanismer som bygger på de fem enkla maskinerna; hjulet, hävstången, kilen, lutande planet eller block och talja. Målgruppen är årskurs 4-6. 

Här följer en kort beskrivning av arbetsområdet Rörliga djurmodeller. Hela arbetsområdet går att ladda ner via pdf-filen som finns längst ned på denna sida. Genom att titta på olika djur och hur dessa använder sin mun kan barnen få pröva hur man åstadkommer mekanisk rörelse.

Det är meningen att barnen skall titta vilka munrörelser som är karaktäristiska för olika djur och sedan bygga en djurmodell där munnen kan röra sig med hjälp av olika mekanismer.

Övergripande mål

Målen med detta arbetsområde är att barnen lär sig att:
–få förtrogenhet med mekaniska rörelser
–planera och genomföra en konstruktion där mekanisk rörelse ingår som en del.

För att på bästa sätt stegvis bygga upp barnens teknikkunskaper kan det vara bra att följa den angivna ordningen på arbetspassen. Det går dock bra att komplettera med egna moment om man önskar. Flera arbetspass kan antingen göras under en dag eller fördelas under en längre tidsperiod. Då man arbetar med de yngre barnen kan det vara bra att det inte drar ut för länge på arbetet.

Arbetsområdet innehåller både grupparbete och individuellt arbete.

Till Teknik tillsammans startsida