Att spara föremål och förvara saker har i alla tider varit viktigt för människan. Många barn sparar på saker som de tycker om. De har säkert erfarenhet av olika typer av förvaringar, kakburkar, chokladaskar eller smyckeskrin. Saker som man vill förvara kan vara allt ifrån snäckskal till leksaksfigurer. Ett problem med dessa saker är att de ganska lätt försvinner. En lösning på problemet är att göra en speciell behållare där man kan förvara sakerna säkert.
Barnens uppgift här är att identifiera någon/några sak/saker som är viktiga och värdefulla och göra en förvaringsask till dessa saker.
–Bli förtrogna med hur olika förpackningar är konstruerade
–Konstruera en egen förpackning
Läs texten om hur läraren Kristina har arbetat med Spara och förvara i sin förskoleklass.
Spara och förvara gav ringar på vattnet
Barnens uppgift här är att identifiera någon/några sak/saker som är viktiga och värdefulla och göra en förvaringsask till dessa saker.
Övergripande mål
Målen med detta arbetsområde är att barnen lär sig att:–Bli förtrogna med hur olika förpackningar är konstruerade
–Konstruera en egen förpackning
Delmål
För att på bästa sätt stegvis bygga upp barnens teknikkunskaper kan det vara bra att följa den angivna ordningen på arbetspassen. Det går dock bra att komplettera med egna moment om man önskar. Flera arbetspass kan antingen göras under en dag eller fördelas under en längre tidsperiod. Då man arbetar med de yngre barnen kan det vara bra att inte dra ut för länge på arbetet.Läs texten om hur läraren Kristina har arbetat med Spara och förvara i sin förskoleklass.
Spara och förvara gav ringar på vattnet