Blommensbergsskolan, en kommunal skola med årskurserna 6-9, är en av de skolor som fått pröva CETIS kommande material Stad i förändring – tekniska system i staden.

Gröndal, en närförort till Stockholm, har utvecklats från ett område med fabriker och ett varv bland annat till att bli ett trendigt bostadsområde. Stefan A Escher passade på att nyttja miljön i sin teknikundervisning i årskurs 6. Blommensbergsskolan, en kommunal skola med årskurserna 6-9, är en av de skolor som fått pröva CETIS kommande material Stad i förändring – tekniska system i staden.

Stefan A Escher, som i grunden är biolog och genetiker, studerade till lärare och har nu undervisat i Matematik och NO i knappt fem år samt två år i Teknik.

- När min kollega Johan Berg såg att CETIS sökte lärare för utprövning av ett nytt material svarade jag direkt. Jag hoppades verkligen att jag skulle komma med i testgruppen. När jag fick beskedet bestämde jag att under vårterminen ägna tekniklektionerna åt materialet.

Materialet som handlar om tekniska system i staden för årskurs 4-6 behandlar hur system har utvecklats och förändrats över tid, samt de drivkrafter som ligger bakom förändringen. Tanken är att eleverna genom materialet ska utveckla sin förståelse för hur tekniken i staden har förändrats och varför. Materialet är uppdelat i sex arbetspass. Där ingår bland annat studiebesök, på till exempel ett vattenverk eller reningsverk.Skiss av en tidslinje för belysning.

Stort engagemang

- Eleverna gick verkligen igång på lektionerna och materialet. Vi började med en mindstorm. De arbetade enskilt, i par och alla tillsammans. Vi diskuterade och pratade om vad som finns i en stad och vad som gör att den fungerar. Sedan vände jag lite på ordningen i materialet då det passade oss bättre att göra arbetspass tre före pass två. Under pass tre, som handlar om att titta närmare på ett systemexempel, tittade vi på hur vi får rent vatten i kranen. Efter det gick vi ut och tittade hur det ser ut i vår närmiljö. Alldeles snett ovanför skolan ligger Nybohovs gamla vattenreservoar som började byggas för över 100 år sedan. Den är nu ersatt av nya reservoarer. Vi har också den väl trafikerade Essingeleden som går förbi på andra sidan. Inte långt härifrån ligger Nobels gamla fabrik som nu används till helt andra saker. I närheten av vattenreservoaren finns en linbana till tunnelbanestationen, den ingår ju i ett transportsystem. Den relativt nya tvärbanan går genom Gröndal och den passade några elever på att ta upp i sitt grupparbete.

Stefan har använt några filmer i undervisningen. UR:s program Välkommen till staden om vatten och avlopp samt filmer från Vattenfalls skolsida.Barn visar upp egen ritad teckning av





Tidslinjer och bedömning

- Jag har blivit lite förvånad över hur mycket som kommit ut ur det här samt elevernas engagemang. Mot slutet gjorde vi tidslinjer efter det att jag bestämt några områden som eleverna kunde välja på, bland annat vatten och avlopp, transportsystem samt el och belysning. Eleverna har verkligen fått mycket att fundera kring, hur staden fungerar och varför och hur det kommer att se ut i framtiden. Vi avlutade med att titta på allas tidslinjer och diskutera dem. Det var ett spännande teknikblock, jag är verkligen tacksam för att få möjlighet att pröva materialet. Här finns något för alla elever och nu är deras intresse fångat. Jag har också kunnat titta på aktiviteter i klassrummet och haft tidslinjerna som bedömningsunderlag, avslutar Stefan.

Till Teknik tillsammans startsida