27 april 2016

Med klang och jubel från LiTHe Blås inleddes firandet av Ada Lovelace 200-åriga födelsedag vid Institutionen för datavetenskap. En tapet avtäcktes i B-huset, Campus Valla, till minnet av världens första datorprogrammerare.
Inger Erlander Klein och Mariam Kamkar framför poster med Ada Lovelace Foto Cecilia OlssonAda Lovelace, egentligen Augusta Ada King, grevinna av Lovelace, var en mycket begåvad ung dam såväl inom matematik och logik som inom språk och poesi. Eftersom universiteten inte var öppna för kvinnor i början av 1800-talet ägnade hon sig istället åt översättningar. Som artonåring träffade hon och blev god vän med Charles Babbage som utvecklat den analytiska maskinen, världens första dator.

- Men medan Charles Babbage bara såg en avancerad räknemaskin insåg Ada Lovelace att man kunde använda sig av logiska symboler och hon skapade de första algoritmerna. Därför anser vi att hon är världens första dataprogrammerare, berättar Mariam Kamkar, prefekt för Institutionen för datavetenskap och den som fått äran att avtäcka och inviga den nya tapeten.

Gästas av Harbin Institute of Technology

Idén att sätta upp en tapet till Adas ära väcktes av Simin Nedjm-Tehrani, professor i datalogi, med inspiration från de fem tapeter som nyligen satts upp i B-huset, en vid varje ingång.

- Ada Lovelace skulle ju ha fyllt 200 år just i dag och vi funderade på vad vi skulle göra när Simin Nedjm-Tehrani kom på den här idén, berättar Inger Erlander Klein, ordförande för Programnämnden för data- och medieteknik.

Extra kul var det så klart att LiU och Institutionen för datavetenskap också dagen till ära gästades av representanter från Harbin Institute of Technology, ett av de ledande universiteten inom datavetenskap i Kina.

Augusta Ada Byron föddes i London den 10 december 1815. Hennas pappa var den berömde poeten Lord Byron. Som gift hette hon Ada King, grevinna av Lovelace. Hon dog i november 1852, bara 36 år gammal. Men runt om i världen firas årligen hennes födelsedag.
Läs mer om Ada på wikipedia