Institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV) ser det som angeläget att öka det vetenskapliga utbytet både nationellt och internationellt.

campus us

Campus USEmma Busk Winquist

Affiliering kan bland annat ske genom att institutionen, utan att anställa, anknyter ledande lärare och forskare från andra lärosäten eller nära kopplade verksamheter till sig genom affiliering. Nära kopplade verksamheter kan exempelvis vara sjukvårdsregioner eller samarbetspartners inom industrin. Syftet med affilieringen är att genom anknytningen vidga institutionens och den affilierades kontaktnät och på så sätt utveckla undervisning och forskning, vilket gagnar båda parter. Denna form för anknytning till ett lärosäte finns idag redan vid ett antal svenska universitetet. Personrörlighet mellan ett lärosäte och externa organisationer kan också vara ett viktigt steg mot ökat kunskapsutbyte och samarbete.

För att kunna affilieras som professor vid HMV ska den sökande vara professorskompetent enligt de krav som ställs genom anställningsordningen vid en anställning som professor. Sakkunnigbedömning ska ske innan beslut om affiliering som professor om det inte är uppenbart obehövligt för prövningen av skicklighet.
För att kunna affilieras som forskare vid LiU ska den sökande ha avlagt doktorsexamen.

Klicka på länkarna nedan för mer information om handläggningsordning för affiliering av forskare samt för affiliering av professor vid HMV.

Handläggning

Ansökan om affiliering som forskare vid HMV/LiU

Bakgrund och instruktioner för ansökan om affiliering som forskare

HMV ser det angeläget att öka det vetenskapliga utbytet både nationellt och internationellt. Detta kan bland annat ske genom att LiU, utan att anställa, knyter ledande lärare och forskare från andra universitet och organisationer/företag till sig genom affiliering. Syftet med affilieringen är att vidga universitetets och den affilierades kontaktnät och på så sätt utveckla undervisning och forskning, vilket gagnar båda parter. Kompetenskravet för att ansöka om att bli affilierad forskare är avlagd doktorsexamen.

Affiliering får inte användas för att täcka arbetskraftsbehov eller användas i ett anställningslikt förhållande. Inget arbetsrättsligt ansvar ska åligga LiU för de uppgifter som utförs inom ramen för affiliering. LiU har vidare ingen rätt att arbetsleda. Den affilierade ska alltid inneha anställning hos en annan arbetsgivare än LiU, som ska tillstyrka ansökan om affiliering vid HMV, LiU.

Ansökan om affiliering som forskare sker via särskild ansökningsblankett och ska innehålla följande:

• Personuppgifter
• Nuvarande arbetsgivare
• Beskrivning av det planerade samarbetet och nytta för HMV/LiU
• ORCID
• Bifogat avtal om affiliering, se under ”Kontakt och övrig information”

Ansökan om IT-abonnemang
I samband med ansökan om affiliering ansöks även om ett IT-abonnemang/ beslutskonto. Detta skapar en personlig identitet (LiU-id) och ger tillgång till olika resurser vid LiU. Information om och kostnader för de olika nivåerna för beslutskonton finns beskrivna i aktuell IT-abonnemangsmatris. Kostnaderna uppdateras årligen. Innan din ansökan om affiliering som forskare inklusive ansökan om IT-abonnemang kan behandlas ska ansökan tillstyrkas av din nuvarande arbetsgivare, avdelningschef och prefekten vid HMV. Beslutet fattas av dekanen vid Medicinska fakulteten. Beslutet om affiliering löper enligt i ansökan angiven tid och kan förlängas med som mest tre år i taget.

Kontakt och övrig information
Ansökningsblankett – Affiliering av forskare

Ansökan av IT-abonnemang i samband med affiliering sker via HMV:s kontoansvarig Ella Engström (ella.engstrom@liu.se)

Avtalsmall för avtal om affiliering vid LiU

Riktlinjer för tillgång till IT- och tekniska resurser vid Linköpings universitet (LiU-2018-01792)

IT-abonnemangsmatris

Information om publiceringsadresser

Påskriven ansökningsblankett samt ifylld avtalsmal skannas in och mejlas till Ella Engström (ella.engstrom@liu.se)

Ansvar för forskning

I samtliga fall där forskningen sker inom ramen för affilieringen ska det säkerställas att HMV kan ta ansvar för den forskning som utförs vid institutionen.

Det innebär att det i varje forskningsprojekt och i andra situationer där forskning sker ska vara tydligt vem eller vilka som är medelsmottagare, vem eller vilka som är forskningshuvudmän i lagens mening (både enligt etikprövningslagen1 och enligt lagen om ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning2), samt att forskningsmaterial ska förvaras och arkiveras vid HMV/LiU där så krävs enligt gällande lagstiftning. I de fall då en affilierad avser att söka medel genom LiU för att bedriva forskning inom ramen för affilieringen ska medlen sökas genom HMV och LiU ska vara medelsmottagare samt forskningshuvudman - ensam eller gemensamt med den affilierades arbetsgivare. När en affilierad ingår i ett forskningsprojekt med en eller flera andra parter utöver LiU ska ett forskningsuppdrags- eller ett forskningssamarbetsavtal finnas upprättat.
Charlotte Perhammar

Riktlinjer för affiliering till Linköpings universitet.

1. Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor
2.
Lag (2oi9:5o4) orn ansvar för god forskningssed och prövning av oredlighet i forskning