– Jag vill bli lärare för att jag älskar den kreativa utmaningen att lära ut mina ämnen så att alla elever blir intresserade. Och så älskar jag mina ämnen!

Student på Ämneslärare inriktning gymnasiet

Amanda Brämerson läser ämneslärarprogrammet med inriktning gymnasiet. På ämneslärarprogrammet väljer du två ämnen att läsa, som du sedan kommer undervisa i, vilket passade Amanda perfekt.

– Mitt första ämne är svenska och det valde jag för min passion för läsning, skrivande och analys. Mitt andra ämne är religionskunskap och det valet grundar sig i mitt intresse för människans personliga och sociala identitet i relation till religion och etik.

Varför sökte du ämneslärarprogrammet och till Linköpings universitet?

– Jag sökte till ämneslärare mot gymnasiet för att det är i den åldern då du djupdyker i dina ämnen, vilket jag tycker är kul.

– Att jag valde Linköpings universitet var för den stora friheten när det gäller ämneskombinationer, det var viktigt för mig att få läsa just svenska och religionskunskap. Och så älskar jag Campus Valla! Jag blev totalt kär i Campus Valla när jag besökte det på en informationsträff för blivande lärarstudenter.

Hur är det att plugga på ämneslärarprogrammet och LiU?

– Det är jätteroligt! Det är superintressant att få djupdyka i sina favoritämnen (jag läser 105 högskolepoäng i mitt första ämne, och 90 högskolepoäng i mitt andra ämne) men även att få kunskaper om utvecklingspsykologi, den sociala miljön i skolan, betygsättning och specialpedagogik. I utbildningen ingår också 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Den ger mig goda möjligheter att prova mina kunskaper i praktiken, samtidigt som jag har en utbildad handledare vid min sida som stöttar upp.

– LiU är dessutom ett väldigt socialt universitet som har många olika studentdrivna föreningar. Jag är till exempel med och startar upp och driver en studenttidning som riktar in sig på kultur.

Vad är det bästa med ämneslärarprogrammet?

– Att de lärare vi har i utbildningen ofta har forskat, eller forskar, och är därför väldigt kunniga på sina områden - man får en bred men ändå djup kunskapsbas!
Jag gillar också friheten i att inte ha hela dagarna schemalagda. Detta skiljer sig dock mycket mellan olika ämnen, men just i svenska och religionskunskap är det en hel del självstudier eftersom man läser, skriver och analyserar mycket. Detta innebär däremot inte att du blir isolerad och får stå helt på egna ben! Du har fortfarande föreläsningar och seminarier, det finns alltid en kursansvarig eller liknande att kontakta med frågor och du kan såklart plugga tillsammans med kurskompisar i till exempel grupprum (alla studenter kan boka grupprum gratis) eller på biblioteket i det nya, fräscha Studenthuset.

Vad vill du säga till de som funderar på att söka?

– Sök! Fem år, som ämneslärarprogrammet mot gymnasiet är, låter mycket - men tiden går jättefort! Jag är inne på år fyra och på ett sätt känns det såklart skönt att snart få börja jobba, men det känns även väldigt tråkigt att lämna LiU och lärarutbildningen. Mina absolut bästa år i livet har varit åren här på LiU och jag har utvecklats både mot mitt yrke och som människa mer än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Ta chansen du också!