Anders Backman tidigare studentNamn: Anders Backman
Utbildning: Civilekonom, examen 2014
Jobb: Business controller H&M

Vad arbetar du med idag och vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

- Jag sitter som business controller på H&Ms globala huvudkontor i Stockholm. Mer specifikt sitter jag på inköp tillsammans med alla H&Ms designers, inköpare, mönsterkonstruktörer och så vidare. Det är här vi gör designen och inköpsbesluten för alla kläderna som är i H&Ms butiker i hela världen.

Jag sitter på en sektion och är controller/ekonom på ett av ungdomskoncepten. Teamet består av cirka 25 personer och är som sagt allt från designers till mönsterkonstruktörer och vi ser då till att bästa mode till bästa pris kommer ut i butikerna så fort som möjligt. Min roll är att se till att vi når sektionens mål gällande främst försäljning och lönsamhet. Man kan nästan se det som att sektionen är ett litet företag och controllern har rollen som "ekonomichef". Mitt vardagliga arbete består av att förse sektionschefen med beslutsunderlag. Det kan vara allt från vilka priser vi borde ta på en produkt, eller kanske hur vi ska fördela en order bland världens länder, eller hjälpa till att lösa en flaskhals i produktionsländerna. Man är involverad i de flesta besluten och det är oerhört snabba beslut som måste tas, vilket både är kul men också utmanande.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

- Som enda ekonom i teamet så är min kompetens väldigt relevant. Framförallt med att förse designers och inköpare med siffror. Ett påhittat exempel kan vara att inköparteamet föreslår att vi ska producera en produkt i en röd färg för det är vad som kommer bli trendigt nästa halvår, men jag ifrågasätter det och föreslår att den borde vara vit för jag ser i all statistik att vitt alltid har sålt bäst, och därför borde vi ha den i vitt. Medan inköparna och designers tittar framåt och försöker hitta nästa trend, baserar jag mina beslut på historik och siffror, och så får vi diskutera tillsammans en bra lösning. Utbildningen har hjälpt mig med att ha denna grundförståelse för ekonomi. Mer specifikt så är det nog kalkylering, case-presentationer och finanskurserna som ligger närmast tillhands, om jag måste nämna några. Eftersom engelska är företagsspråket så är det bra att vissa moment i utbildningen är på engelska, då man lär sig ”business engelskan" bättre.

Om du blickar tillbaka på dina studier är det något speciellt du tänker på då?

- Jag saknar studentlivet, och framförallt känslan av att kunna äga sin dag helt och hållet. Många vänner som jag fick på LiU har jag kvar än idag och umgås ofta med. Det är vänner för livet. Annat som jag tänker på är då jag engagerade mig i föreningen (ELIN) och satt som ordförande, det var en riktigt bra lärdom och kul grej även om det tog sjukt mycket tid. Kan starkt rekommendera alla att engagera sig i något inom studentlivet och inte bara jobba extra.

En annan rolig grej var då vi vann SM i aktievärdering och fick åka till Europafinal i Milano. Det var häftigt att få bli "grillad" av storbankerna och deras tunga analytiker. Rapporten vi gjorde var egentligen det vi lärt oss i finanskurserna, och förutom det fick vi stort stöd från lärarna vid civilekonomprogrammet. Detta tycker jag är ett bra kvitto på att det vi lär oss på LiU är riktigt tunga och vassa saker!

Och sist men inte minst finns det många sätt att förverkliga sina idéer på som entreprenör. Det finns många inkubatorer, föreningar och organisationer som hjälper dig och brainstorma, matcha ihop dig i projekt med andra kandidater osv. Det är verkligen en guldgruva om man vill starta företag eller bli nästa heta startup!

Utbildning