Med hjälp av ny teknik är det möjligt för hjärtkirurgen att i realtid se en bild av hjärtats yttemperatur i såret. Via IR-kamera och projektor färgkodas hjärtat och på så vis får kirurgen en direkt visualisering av hjärtats blodförsörjning.
Illsutration över hur IR-kamera och projektor färgkodar hjärtat under operation.Metoden ”Augmented Reality” uppfanns av Linköpingsbaserade Thermirage AB. Zoltán Szabó, docent, överläkare vid Hjärt- och medicincentrum och adjungerad universitetslektor i Thoraxanestesi och intensivvård vid IMH, har i samarbete med Thoraxkirurgin, Thermirage AB och CMIV vid Linköpings universitet vidareutvecklat metoden för användning vid öppen hjärtkirurgi. Genom att mäta yttemperaturen på hjärtat med hjälp av IR-kamera och därefter i realtid projicera en färgkarta direkt på hjärtat får kirurgen på ett enkelt och intuitivt sätt en visualisering av hjärtmuskelns blodförsörjning. Det här är något helt nytt och världsunikt. Det är i dagsläget mycket svårt att direkt under ingreppet veta hur blodförsörjningen till hjärtats olika delar ser ut.

Hjärtoperation med projicerad värmestrålning.

De mörka områdena på bilderna visar delar av hjärtat som saknar blodförsörjning, s.k. ischemi.

Experimentell studie

Metoden har testats i en experimentell studie på grishjärtan där det har visat sig fungera mycket väl. I experimentet stängdes ett kranskärl av med hjälp av ett gummiband och därefter filmades förändringarna i temperatur i det område som inte längre försörjdes med blod, s k ischemi och därefter när kärlet öppnades igen, s k reperfusion. Metoden har också den fördelen att den är helt steril, ingen del av apparaturen har kontakt med patienten.

Zoltán SzabòNästa steg i utvecklingen blir att prova metoden på patienter och utvärdera den kliniska nyttan med den. Studien är publicerad i International Journal of Cardiovascular Imaging 2013. Nyligen mottog Zoltán Szabó pris för sin presentation från Svensk Förening för Thoraxanestesi och Thoraxintensivvård vid Thoraxmötet i Linköping. Idén med infraröd undersökning av hjärtat började Zoltán testa redan 2005 i samarbete med IEI, då genom att spruta in kall och varm vätska i döda fårhjärtan och studera det med infraröd kamera. Hela ”augmented reality” projektet är ett samarbete mellan Linköpings universitet, Landstinget i Östergötland och Thermirage AB.

Zoltán själv har många idéer om hur den här metoden kan vidareutvecklas i framtiden och ett flertal andra forskningsidéer och projekt att sätta tänderna i. Nyfikenheten och upptäckarglädjen lyser igenom i hela samtalet och engagemanget i forskningen går inte att ta miste på. Räkna med att se mer av Zoltán Szabó i framtiden!