Björn Bergdahl studerade medicin i Lund och rekryterades till medicinska kliniken i Linköping 1968. Han disputerade 1977 och blev samma år lärare vid institutionen för internmedicin. Björn tog läraruppdraget på stort allvar och de första årens undervisning blev upptakten till ett livslångt intresse för studenters lärande och professionella utveckling. Björn var den första kliniska läraren i Sverige som befordrades till professor med övervägande pedagogisk meritering.
I slutet av 1970-talet deltog Björn aktivt i den utredningsgrupp som hade till uppdrag att utforma en ny läkarutbildning i Linköping, vilket resulterade i starten av Hälsouniversitetet 1986. Under de kommande åren ägnade Björn all sin kraft åt att se till att Hälsouniversitetets vision faktiskt genomfördes och blev verklighet. År 2007 belönades läkarutbildningen i Linköping med högskoleverkets utmärkelse "Framstående utbildningsmiljö", mycket tack vare Björns idoga arbete.
Björns pedagogiska insatser för Hälsouniversitetet var omfattande. Han arbetade lika oförtröttligt för att genomföra det problembaserade lärandet på läkarutbildningen som på fakultetens andra utbildningar och han var övertygad om de interprofessionella och folkhälsovetenskapliga inslagens betydelse för samtliga utbildningar.
Hans pedagogiska intresse omfattade även hans kliniska verksamhet där han var en av de första som införde problembaserat lärande för hjärtpatienter. Ett av Björns mest utmärkande drag var hans förmåga att uthålligt driva förändringsprocesser framåt trots att det ibland skedde i motvind. Oförtröttlig, ja näst intill envis, var epitet som passade Björn. Att ge upp var inte något han kunde tänka sig - han fann ständigt nya vägar, avvaktade och försökte igen och igen.
Björn såg också värdet av att ta in nya intryck och att vidareutveckla pedagogiken genom internationella kontakter och influenser. Han arbetade under många år aktivt för att främja fakultetens och då särskilt läkarutbildningens internationalisering.
Han bidrog även engagerat till att sprida Hälsouniversitetets pedagogiska profil genom presentationer och workshops på såväl nationella som internationella pedagogiska konferenser. Då nya tekniker gjorde det möjligt att förbättra utbildningen var Björn inte sen att se värdet av detta och ett av hans hans sista stora pedagogiska utvecklingsuppdrag var EDIT - PBL-scenarier på nätet, vilket hade positiva effekter inte bara för scenariernas kvalité utan för hela läkarutbildningens curriculum.
Björn hade många intressen och var engagerad även på fritiden, bland annat hade han ett stort intresse för konst och framförallt då grafiska tryck. Av denna anledning kommer Bergdahlpriset att bestå av ett grafiskt blad.