Vi frågade några studenter varför de valde civilingenjörsprogrammet i medicinsk teknik. Det här är vad de svarade.
– Jag ser det tvärvetenskapliga som unikt för utbildningen. Det är en liten nisch på utbildningen där man borrar ner sig i hur kroppen fungerar och hur man kan använda och undersöka kroppen på bästa sätt.

– Jag vill jobba med teknik samtidigt som jag vill kunna hjälpa andra. Samtidigt som en lagom bredd på utbildningen finns för att kunna hitta det område inom medicinskt teknik som man själv brinner för. Detta var viktiga parametrar för mig när jag valde inriktning till universitetet.

– För mig var civilingenjör ett givet förstahandsval och sedan var området Medicinsk teknik det som intresserade mig mest då jag är intresserad av kroppen.

– De delar som tilltalar mig mest är bland annat bredden på utbildningen. Under de tre första året får du läsa kurser om alla sorters olika ämnen och du får upp ögonen för något du aldrig trodde var intressant. Jag läste en elektronikkurs som jag tyckte var väldigt intressant till exempel. Samtidigt så är det bra med en inriktning där kurserna inom medicinsk teknik började redan i ettan så att man får ett hum om hur utbildningen kommer att fortgå. Vi läste en kurs i anatomi och fysiologi som en av de första kurserna vilket var väldigt lärorik och gav en bra inblick i vilken typ av kurser vi mest kommer att ägna oss åt.

– Jag vill kunna jobba med något som kan göra världen till en bättre plats, det är verkligen något jag strävar efter. Du kan både arbeta inom forskning och inom sjukvården för att förbättra och underhålla all medicinsk utrustning.

– Framförallt de delar där kurserna är inriktade mot medicinsk teknik, men även att det är en teknisk utbildning som kräver att man måste kämpa på och hänga med för att klara av kurserna.

– När jag läste om utbildningen väcktes intresset om medicinsk teknisk utrustning och få kunna vara med att utveckla framtidens hälsovård.