Vill du göra en elitsatsning och samtidigt få ut det bästa av dina akademiska studier? LiU är ett Elitidrottsvänligt lärosäte (EVL). Vi hjälper dig att lyckas i en utvecklande miljö.

Linköping 2012-04-29 Friidrott Terräng-SM 2012 :  Start Nr 2005 klass Män 12 km Andreas Åhwall -89 Hässelby SK (Foto: Peter Holgersson/Pic-Agency Sweden) Nyckelord: Arrangör IK Akele SM i terränglöpning underlag gräs lera blött Foto Peter Holgersson/Pic-Agency SwedRiksidrottsförbundet (RF) har utsett LiU till ett Elitidrottsvänligt lärosäte (EVL) 2022-2026. Som ett Elitidrottsvänligt lärosäte ger vi stöd till elitidrottande studenter för att underlätta satsningen på dubbla karriärer - både studier och idrott.

Riksidrottsuniversitet och Elitidrottsvänliga lärosäten

Nationella riktlinjer för elitidrottares dubbla karriärer (pdf)

Vem kan bli elitidrottsstudent?

Det här gäller för att du ska kunna bli en elitidrottsstudent (EVL-student):

• Du ska vara aktiv inom en RF-ansluten idrott.
  • Du ska uppfylla de krav som RF har satt för att få EVL-status: du ska vara ”potentiell eller aktuell landslagsidrottare (senior eller junior)” eller ”spelare i högsta ligan i lagbollidrott”. Det är varje specialidrottsförbund, till exempel Svenska Cykelförbundet, som bedömer om du uppfyller kraven.
  • Du måste också vara antagen till en utbildning på LiU och du ansöker och blir antagen till utbildningar på samma villkor som för alla andra blivande studenter.

Det här erbjuder vi dig som blir antagen

Som EVL-student har du tillgång till kvalificerad studievägledning. Du kan få hjälp med individuell anpassning av dina studier, till exempel när det gäller studietakt och studieplan. Du får också en så flexibel utformning av examinationen som möjligt, utifrån den aktuella utbildningens förutsättningar. Vi förväntar oss att du har en god framförhållning i dina studier och tar en tidig kontakt med din studievägledare, programansvarig, examinator eller motsvarande vid behov av hjälp.

I Linköping samarbetar vi med Campushallen som är Linköpings största träningsanläggning och finns mitt på Campus Valla.

Som antagen EVL-student får du också:

• träningskort på Campushallen i Linköping eller på ett gym i Norrköping
  • möjlighet att ingå i ett nätverk med andra elitidrottare med erbjudanden om föreläsningar och sociala aktiviteter
  • möjlighet att söka elitidrottsstipendium

Ansöka att bli EVL-student

Vill du bli en EVL-student? Välkommen att ansöka!

Så här gör du för att ansöka

1. För att kunna ansöka om att bli EVL-student måste du först ha ansökt och blivit antagen till någon av våra utbildningar - ett program eller en kurs. Vårt utbildningsutbud och information om ansökan hittar du på liu.se/utbildning.
  2. Använd blanketten och begär ett intyg att du uppfyller kraven för en EVL-student från ditt specialidrottsförbund.
  3. Skicka intyget till koordinator Jan Lundgren jan.lundgren@liu.se

Mer om elitidrott på LiU