– Att plugga till förskollärare är jätteroligt och otroligt givande, och att jag kan göra det på hemmaplan gör det ännu bättre.

Elvira Nahr, förskollärarstudent i VästervikElvira Nahr valde att studera till förskollärare för att hon älskar barn och se hur de utvecklas och bli sin egen person.

– Jag har under min egen skolgång haft fantastiska lärare som gett mig ett så gott intresse till att alltid vilja lära mig mer och därför kände jag att var ett givet val att det var förskollärare jag skulle bli. Jag vill vara den som stöttar och uppmuntrar de yngsta barnen att våga upptäcka och att alltid vilja lära sig mer.

Hur kom det sig att du valde att läsa till förskollärare på Linköpings universitet?

– Det föll sig naturligt eftersom jag ville studera nära hemmaplan, innan jag valde att studera till förskollärare via campus Västervik, hade jag året innan sökt lärarprogrammet F-3 på Linköpings universitet för jag visste att lärarutbildningarna var bra då jag alltid hört studenter prata gott om det. Så Linköpings universitet har för mig alltid varit det givna alternativet.

Hur är det att plugga till förskollärare från Västervik?

– Att plugga till förskollärare är jätteroligt och otroligt givande, och att jag kan göra det på hemmaplan gör det ännu bättre. Att studera decentraliserat fungerar jättebra och det ger oss som inte riktigt vill flytta en bit hemifrån chansen att följa våra drömmar. Än så länge ser jag bara gott på att studera videouppkopplat.

Vad är det bästa med förskollärarutbildningen?

– Helt klart den verksamhetsförlagda undervisningen, VFU:n. Att få vara ute i verksamheterna och ta det man lärt sig in i verkligheten är otroligt givande och det är jättekul att träffa pedagoger, föräldrar och framförallt alla barn. Sen att man har underbara klasskamrater gör det också mycket roligare att studera.

Vad vill du säga till de som funderar på att söka?

– Sök!! Du kommer inte ångra dig, det är så himla roligt och du kommer ha en underbar studietid.