Biblioteket kan beställa in material som du behöver för dina studier eller för din forskning, om materialet inte redan finns i samlingarna. Du kan också lämna förslag på litteratur som du önskar att biblioteket köper in.

Du kan göra en beställning om du tillhör någon av följande kategorier:

• Student vid LiU
  • Anställd vid LiU
  • Övrig låntagare på biblioteket som samtidigt är studerande vid annat universitet eller annan högskola

Vad kostar det att beställa fjärrlån?

Se bibliotekets prislista för aktuella avgifter:

Prislista

Så här beställer du

Gör så här för att lämna ett inköpsförslag eller beställa ett fjärrlån:

1. Kontrollera först i bibliotekets söktjänst UniSearch om boken eller tidskriften som du söker redan finns på Linköpings universitetsbibliotek. I en del fall finns materialet fritt tillgängligt på nätet, så testa gärna att göra en sökning efter det även via till exempel Google.
    UniSearch
  2. När du har gjort ovanstående kontroll går du vidare till något av formulären nedan för att fylla i och skicka iväg din beställning.

Beställ fjärrlån och artikelkopior

Artikelbeställning via Get It Now

LiU-anställda har även tillgång till fjärrlånetjänsten Get It Now. Med hjälp av Get It Now kan man göra fjärrlånebeställningar av artiklar som levereras som PDF direkt till ens LiU-mejl.

Gör så här

• Sök fram artikeln i UniSearch eller någon annan av bibliotekets söktjänster
  • Klicka på ikonen ”Hitta fulltext”, alternativt ”LiU Full Text”
  • Välj länken Request document from Get It Now. Dokumentet levereras inom någon timma