Det är som en gigantisk Ipad, visualiseringsbordet som Medicinska fakulteten nu använder i undervisningen.

Publicerad: 2017-01-11

VisualiseringsbordetFoto: Fotograf David Einar

– Möjligheten att interagera med virtuella kroppar ger en bättre förståelse för kroppens anatomi och funktioner, säger Johan D Söderholm. Därmed är bordet utmärkt att använda vid samtliga våra utbildningsprogram. Visualiseringsbordet kan tydliggöra anatomi, fett, ådror, hela kroppen kan studeras in i minsta detalj.

Bordet hanterar medicinsk bildmaterial i realtid.  Tidigare har det inte varit möjligt att se hela patientens kropp som en tredimensionell bild, man har fått granska kroppen bit för bit. Hälsouniversitetets visualiseringsbord är det första bordet i världen som använder riktiga kroppar i undervisningssyfte. Det finns på Clinicum, centrum för färdighetsträning och simulering, där studenterna tränar kliniska färdigheter i en säker och trygg miljö.

Enkelt gränssnitt

– Jag tror det kommer att bli succé på utbildningarna. Vi har jobbat med att göra ett enkelt gränssnitt. Alla som använt en smartphone kommer att känna igen sig, man använder bara fingrarna och klickar och drar, berättar Anders Persson, en av upphovsmännen till visualiseringsbordet.

– När man ställer studenterna vid bordet är det svårt att få bort dem, berättar Anne-Christine Persson, verksamhetsansvarig på Clinicum.Vid invigningen berättade Anders Persson hur produkten gått från idé till verklighet.

Visualiseringsbord

Utmärkt exempel på samarbete

– Visualiseringsbordet är ett utmärkt exempel på hur samarbetet mellan forskningsvärlden och företag utmynnar i produkter som  blir till nytta i verkligheten, säger Anders Persson.

Den demo som visas på invigningen är en riktig patient. Gränssnittet är intuitivt, någon instruktionsbok finns inte. En som provar för första gången är Chris Anderson, professor och överläkare på Hudkliniken.

– Redan första gången man använder det känns det lätt, berättar Chris Anderson.

Visualiseringsbordet är utvecklat i samarbete mellan Sectra,  Linköpings Universitet, Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV), Visualiseringscenter C, och The Interactive Institute.