Namn: Fridah Gomér Pettersson
Examensår: 2012
Nuvarande jobb: Ledningsstöd och bolagsjurist på Länsförsäkringar Uppsala

Varför valde du att studera affärsjuridik?

Jag läste samhällsprogrammet med inriktning ekonomi/juridik på gymnasiet och ville gärna fortsätta med något av det på universitetet. Jag hade svårt att välja mellan juristprogrammet och civilekonomprogrammet så när jag sedan hittade affärsjuridiska programmet i Linköping, med kombinationen juridik och ekonomi, blev valet ganska lätt!

Fridah Gomér PEttersson, alumn från Affärsjuridiska programmetVar du på utlandstermin under din studietid? Vart åkte du och var du nöjd?

Nej jag åkte inte på någon utlandstermin. Istället studerade jag fristående fortsättningskurser i spanska på campus Valla.

Vilken kurs tyckte du var roligast under studietiden respektive mest användbar i arbetslivet?

Den roligaste kursen var ägande- och nyttjanderätt till fast egendom. De mest användbara kurserna för mitt nuvarande jobb är avtalsrätt och associationsrätt.

Vad har du för yrkesroll? Vad innebär den och vilka juridiska områden arbetar du med?

Efter studietiden har jag i olika företag arbetat både med fastighetsrätt, familjerätt och mäklarrätt. I min nuvarande yrkesroll arbetar jag som ledningsstöd och bolagsjurist. Det innebär att jag arbetar nära bolagets styrelse vad gäller bland annat protokollföring, lämplighetsprövning, intressekonfliktsanalyser, utlagd verksamhet av väsentlig betydelse samt rapportering av avtal och tillstånd till Finansinspektionen. I rollen ingår även bolagsjuridik med arbetsuppgifter så som genomläsning, revidering och upprättande av avtal. Även förhandling av avtal och justering av bolagsordningen förekommer. Utöver detta har jag även rollen som GDPR-koordinator och har en tät dialog med bolagets dataskyddsombud för att säkerställa bolagets efterlevnad av GDPR.

Vad är det bästa med just ditt yrke och varför valde du just det?

Efter flera år i fastighetsbranschen hamnade jag av en slump i försäkringsbranschen. Även om jag inte till vardags arbetar med försäkringsrätt så kommer jag ständigt i kontakt med de aktuella regelverken som i sin tur påverkar de bolagsjuridiska frågeställningarna och de avtalsförhandlingar som jag hanterar i vardagen. Det bästa med mitt yrke är variationen av juridiska och ekonomiska frågeställningar samt möjligheten att ständigt kompetensutvecklas. Det gör yrkesrollen både speciell, utmanande och rolig!

Vad är det bästa med att ha gått på Affärsjuridiska programmet, finns det några utmärkande fördelar med programmet som uppskattas på arbetsmarknaden?

Utan tvekan integrationen mellan juridik och ekonomi. Jag har vid flera tillfällen fått frågan ”varför läste du inte det traditionella juristprogrammet?” och har alltid svarat att det på många bolag är viktigare att kunna förstå kopplingen och sambandet mellan juridiken och ekonomin än att kunna straff- och processrätt (vilket är en av de största skillnaderna). Lite slarvigt sagt är det ju också effektivare och billigare att anställa en affärsjurist som kan definiera, analysera och lösa problem som kräver juridiska och ekonomiska kunskaper än att anställa både en jurist och en ekonom. Argumenten har gått hem för min del och jag ångrar definitivt inte mitt programval!

Vad saknar du mest med studietiden?

Gemenskapen både inom programmet men också på campus.

Om du hade fått göra något annorlunda under studietiden, vad skulle det då vara?

Njutit mer! Idag är jag otroligt nöjd och stolt över att jag parallellt med affärsjuridiken, extrajobb och föreningsaktiviteter lyckades studera till fastighetsmäklare och samtidigt uppleva studentlivets många festligheter, men där och då kände jag ibland att jag bara ville ”bli klar” och komma ut i arbetslivet. Såhär i efterhand så var studietiden fantastisk. Utöver bra och kompetenta föreläsare och professorer gav studietiden mig flera vänner som än idag, trots långa avstånd runt om i landet, är mina allra bästa vänner. Hade jag fått göra om affjur-tiden hade jag absolut njutit mer av nuet och inte fokuserat på att ”bli klar” så snabbt.

Har du några värdefulla tips till nuvarande studenter på programmet?

Njut varje dag, även om det är en tuff tentaperiod. Varje dag har sin charm och det kommer något gott ut ur alla dagar. Försök att uppleva och vara med i så mycket ni hinner och orkar, det skapar minnen, kompetens, erfarenhet och inte minst vänner för livet! Ett annat tips för att få studentkassan att räcka lite längre är att leta upp en affjur-kompis som läser året innan som ni kan köpa begagnad kurslitteratur av. De allra flesta böcker håller sig relevanta i ett par år - vips har ni gynnat både plånboken och miljön!

Mer om utbildningen