Namn: Furat Shamurad
Jobb: Integration Lead på Ericsson
Utbildning: Civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign, examensår 2015.

Furat Shamurad

Vad jobbar du med?

Jag jobbar på Ericssons huvudkontor i Kista. Där jobbar jag som Integration Lead på Site solution som är ett brett område där jag har ansvar för kraftsystemet på site. Detta innebär att jag ansvarar för både Hardware och Software. Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande och jag tycker att det är väldigt stimulerande. Under en dag kan det vara att jag kör ett verkligt test, samtalar med våra internationella underleverantörer, kommunicerar med våra kunder, systemerar en ny feature etc. Nu när energifrågan är på Prio-ett-listan får vi verkligen jobba med det senaste inom tekniken och det är väldigt spännande. Det är en hel del utlandsresor också.

Varför valde du att läsa just civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign?

För att det är världens bästa utbildning! Det är en väldigt unik utbildning där man både får teoretiska och praktiska färdigheter. Vi fick både lära oss utveckla saker på ritbordet och att tillverka modulerna själva och att testa dem. Där ingick allt - HW-design, SW-utvecklingen, systemering, dokumentering och verifiering.

Vad tyckte du om din utbildning?

Rekommenderar den starkt till alla. Har man den utbildningen med sig så har man stora arbetsmöjligheter inom alla sektorer, skulle jag säga. Jag har själv jobbat inom väldigt varierande sektorer. Jag har nytta av det som jag har lärt mig under utbildningen dagligen.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

Jag fick i princip ett jobb innan jag var klar med utbildningen. Jag hade inte det minsta problem att få ett jobb med tanke med på de färdigheter jag hade tack vare min utbildning.

Hur såg ditt studentliv ut?

Jag var en väldigt disciplinerad student så jag prioriterade alltid studierna. På min fritid tyckte jag om att utveckla olika moduler på universitetet.

Bästa minne från studietiden?

Kretskortslabbet! Vi kunde själva ta fram våra PCB-kort på PCB-labbet. Det var väldigt roligt att vi kunde lära oss hela processen, men saker kunde gå fel ibland och det var både pinsamt givetvis men också väldigt roliga minnen som jag kommer att ha med mig livet ut.

Har du något tips till blivande studenter?

Tänk på att framtiden kommer att kräva kunskaper både på HW och SW och genom att välja elektronikdesign kommer du garanterat att få väldigt bra förutsättningar att bemöta det framtida marknadsbehovet.

Civilingenjör i elektronikdesign