Hadeel började läsa byggnadsteknik på Campus Norrköping, men kände ganska snabbt att hon ville göra något annat. Hon hittade kandidatprogrammet i Språk, litteratur och medier och tänkte direkt att det skulle passa henne och hennes intressen på ett bra sätt. Idag jobbar hon på Östgöta Correspondenten som journalist.

Vad gör du på ditt jobb?Mörkhårig lockig ung kvnna i svarta kläder står lutad mot ett skåp på ett kontorHadeel Ibrahim, alumn, Språk, litteratur och medier

Jag jobbar som reporter på Corren och har ett särskilt uppdrag som fokuserar på mångfald. Jag jobbar framförallt emot områdena Ryd, Skäggetorp och Berga och fick bland annat uppdraget för att jag pratar arabiska och somaliska. Jag försöker lyfta positiva saker som händer i dessa områden! Jag jobbar också med andra frågor som rör kultur, familj och bostäder. Jag besökte bland annat LiU nyligen för att intervjua studenter om hur de upplevde återgången till campus efter pandemin.

En vanlig arbetsdag börjar med ett möte där hela redaktionen är med, då går vi igenom vad vi har gjort och hur planen ser ut för dagen, vad som ska prioriteras och så vidare. Man kan också pitcha sina egna idéer och argumentera för varför man tycker att det är relevant att skriva om en viss sak. Jobbet utgår mycket ifrån att söka efter andra nyhetskällor, planera inför och genomföra det uppdrag man själv har. Att förbereda frågor, hitta personer att prata med och intervjua människor som har synpunkter på olika händelser innan man sen skriver en artikel om det.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa är att få träffa och prata med människor! Att få komma in i miljöer och sammanhang som man annars inte har tillgång till. Man får tillgång till väldigt mycket i rollen som journalist!

Vilka är utmaningarna med ditt jobb?

Den största utmaningen för mig personligen är att ta bilder! Hur man fotar på ett bra sätt var inte något vi gick igenom under utbildningen så det får jag lära mig nu. Det kan också vara utmanande att hitta personer som vill uttala sig, speciellt om man skriver om känsliga ämnen. Man får använda sina privata och sociala kanaler, grannar, vänner och alla man kan tänka sig för att hitta rätt, och alla man känner kan ses som en tillgång till information eller ytterligare kontakter.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

Jag började på Corren redan under min praktikperiod på utbildningen. Trots att jag studerade engelska och hade ett jobb där engelska var arbetsspråket, så ville jag prova något nytt och testa att arbeta med svenska som arbetsspråk. Jag hade gått förbi Corren-huset många gånger och tänkt ”någon gång ska jag jobba här”, så jag mejlade chefredaktören och berättade om mig själv och fick genom det göra praktik. Efter det fick jag även sommarjobb och blev senare erbjuden att arbeta med mångfaldsprojektet, vilket jag tackade ja till. Man skulle kunna säga att det var tack vare praktiken som jag nu är anställd!

Berätta lite om din bakgrund - Varför valde du just din utbildning?

Jag började läsa byggnadsteknik på Campus Norrköping, men kände ganska snabbt att jag ville göra något annat. Jag hittade den här utbildningen och tänkte direkt att jag älskar språk och litteratur, så jag trodde att programmet skulle passa mig och mina intressen på ett bra sätt!

Vad tyckte du om utbildningen?

Jag träffade en amerikan en gång som beskrev programmet som ”it´s like joining a book club for three years and getting an education”, och lite så är det faktiskt! Om man gillar att läsa så kommer man trivas. En stor del av utbildningen grundar sig i att läsa och analysera olika texter, framförallt skönlitteratur. Det är det jag tyckte var roligast! Utbildningen innehåller också en del grammatik och lingvistik. Jag skulle säga att man utvecklar sina kunskaper inom flera ämnen när man läser, exempelvis historia, men att man parallellt med det alltid utvecklar sitt eget språk!

Vad var det bästa med utbildningen?

Möjligheten att ha praktik! Men jag uppskattade också de andra valmöjligheterna, att man kunde välja mellan litteraturvetenskap, engelska och svenska. Generellt tycker jag att utbildningen var rolig och hade ett bra innehåll. Lärarna var också jätteduktiga och pedagogiska, vilket är en stor del till att utbildningen var så bra!

Vad har du haft mest nytta av från din utbildning?

Det jag haft mest nytta av är att jag på ett generellt plan har fått utveckla mitt skrivande. Jag känner att jag blivit en bättre skribent trots att jag skriver andra typer av texter idag än jag gjorde under utbildningen. Man har också utvecklat sin analytiska förmåga och fått träning i att prata inför publik, vilket är användbart i arbetslivet!

Hur såg ditt studentliv ut?

Jag var ingen typisk student och valde bort att vara aktiv i studentföreningar och liknande. Jag gick på mina föreläsningar, seminarier och lektioner men valde att ha mitt sociala liv utanför campus. Man behöver inte vara aktiv i studentlivet om man inte vill, och man kan lita på att man kan trivas och ha det bra iallafall!

Vad är ditt tips till andra som funderar på att läsa kandidatprogrammet i språk, litteratur och medier?

Ett tips skulle vara att börja läsa så tidigt som möjligt! Man läser stora mängder texter under programmet och det blir lätt stressigt om man skjuter upp att börja. Att alltid vara förberedd och veta vilka böcker man behöver är ett bra tips!

Om du är intresserad av litteratur och gillar att analysera och prata om texter är det här ett jättebra program för dig. Dessutom kan du ta det vidare och fortsätta din utbildning på masternivå eller jobba inom flera olika områden. Utbildningen öppnar upp för olika möjligheter i framtiden!

Mer om programmet