Hanna läste civilekonomprogrammet och tog examen 2018. Hon jobbar på Spotify och tillhör Global Strategy Operations-teamet. I teamet arbetar de mycket tillsammans med svåra problem och det är ju precis det man övar på under flera av kurserna på programmet.

Vad arbetar du med idag och vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

Idag arbetar jag på Spotify, som Strategy Operations Analyst. Direkt efter examen började jag jobba som managementkonsult, vilket jag gjorde i 1,5 år innan jag sökte mig vidare till Spotify. Mitt team är det Globala Strategy Operations-teamet och vi ansvarar för Spotify Rhythm; hur Spotify sätter, kommunicerar och utför vår strategi. Det är ett område som växer stort i takt med att Spotify växer.Hanna Jirskog, alumn från civilekonomprogrammetHanna Jirskog

Sen jag började på Spotify har jag gjort en mängd olika saker, och bland det roligaste med mitt jobb är att få insyn i vårt strategiarbete och att få hjälpa till att utföra vår strategi. För att ge ett par konkreta exempel på vad jag gör så driver jag just nu Company Bets-processen. Company Bets är stora program som är viktiga för verksamheten. Det är en process för hur våra ledare ska prioritera de viktigaste projekten för företaget så att vi kan säkerställa att våra viktigaste projekt blir prioriterade. Jag har också varit med och drivit utrullningen av ett nytt sätt att sätta mål inom företaget, samt arbetat med principer och arbetssätt för Spotifys anställda när vi ska gå över till ”Working From Anywhere” Det är ett projekt som synts ganska mycket i media under början av 2021, eftersom det innebär att alla anställda på Spotify kommer att få välja var de vill jobba i världen, samt om de vill jobba hemifrån eller från ett kontor. Jag har en del fasta arbetsuppgifter men också en hel del ad hoc uppgifter - det händer otroligt mycket spännande i både branschen och på Spotify.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

Jag känner att jag haft nytta av de flesta av kurserna jag läste under utbildningen, i olika utsträckning och på olika sätt. Om jag tänker generellt på utbildningen så har jag nytta av min förmåga att sortera information och jag har en grundläggande förståelse för hur organisationer fungerar.

I mitt team arbetar vi mycket tillsammans med svåra problem och det är ju precis det man övar på under flera av kurserna på civilekonomprogrammet. De valbara kurserna Management Control och Ekonomisk styrning har jag dessutom nytta av för min förståelse av de problem vi funderar på i mitt team, om än i andra vinklar och en ganska annorlunda kontext.

Var du på en utlandstermin och hur var det?

Jag var på University of Pittsburgh i USA. Det var en helt otrolig upplevelse! Jag träffade helt fantastiska människor, läste spännande kurser på ett högt rankat universitet och fick öva upp min professionella engelska. Det senare är något som var väldigt nyttigt för mig, med tanke på att mitt arbete idag är helt på engelska.

Vi var två personer från LiU som åkte dit, och vi var såvitt jag vet de enda svenskarna på universitetet. Jag läste väldigt blandade kurser från reklam till strategi och passade även på att gå med i några av föreningarna på universitetet för att få en riktig ”college experience”. Det var hur kul som helst, och förutom min ”college experience” hann jag dessutom med att resa till bland annat Florida och Niagarafallen. När terminen var slut åkte jag även till Mexiko och Kuba innan jag åkte tillbaka till Sverige.

Om du blickar tillbaka på dina studier är det något speciellt du tänker på då?

Det låter säkert ganska uttjatat men det är ju några av de bästa åren i ens liv! När jag tänker tillbaka på åren i Linköping så tänker jag mycket på mina olika engagemang. Jag var bland annat fadder, jag satt med i studentföreningen ELINs styrelse, var revisor för en studentförening med mera. Det är några av de saker som gör att jag tänker så varmt om min tid i Linköping. Både för människorna jag lärde känna och för erfarenheterna jag tog med mig ut i arbetslivet.

Mer om utbildningen