För främjande av akademisk musik vid Linköpings universitet

Hans Lundgren
Hans Lundgren, dirigent

Varje år delas stipendium ut från Hans Lundgrens stipendiefond för att möjliggöra ett musikaliskt arbete som är kopplat till LiU. Stipendiefonden ska, genom att dela ut bidrag till föreningar eller enskilda arrangörer, stödja det offentliga akademiska musiklivet vid LiU.

Ansökan

I ansökan som ska avse en offentlig konsert eller musikaliskt evenemang i Östergötland, ska framgå vem som söker och vad pengarna ska användas till. Önskad stipendiesumma kan, men behöver inte, anges i ansökan. Ansökan ska vara inne senast den första oktober och avse en insats som ska utföras under året därpå.

Besked om stipendium lämnas senast årets sista dag (gäller såväl avslag som bifall). Stipendiesumman delas ut efter genomförande av det evenemang som stipendiet avser, genom begäran från stipendiaten till angivet konto. Redovisning av kostnader för arrangemanget, inklusive kvitton, ska kunna uppvisas på begäran av fondstyrelsen.

Stipendiesumman beslutas av fondstyrelsen från gång till gång, men som lägsta summa anges 5000 kr.

Ansökan lämnas till ordförande i Linköpings Studentsångare, se kontaktuppgifter. Välkommen med din ansökan!

Om Hans Lundgrens stipendiefond

Stipendium kan sökas av de aktiva musicerande kulturföreningarna vid LiU i rollen som arrangör av offentlig konsert eller musikaliskt evenemang i Östergötland. Bidraget ska i första hand användas för att bekosta medverkan av professionell artist, kompositör eller liknande som kan bidra till att höja evenemangets konstnärliga kvalitet.

Stipendiet delas ut minst en gång per år till den eller de stipendiat(er) som fondstyrelsen har valt ut. Om det inte finns några sökanden kan fondstyrelsen själv välja att dela ut ett stipendium till en arrangör för ett kommande musikaliskt arbete eller evenemang inom angiven tidsperiod eller till en förening kopplad till Musik vid LiU.

Fonden förvaltas av styrelsen för Linköpings Studentsångare som också utser fondstyrelsen om minst tre personer. Fondstyrelsen består av Linköpings Studentsångares ordförande, en representant för Musik vid LiU samt representant(-er) från föreningar knutna till Musik vid LiU. Fonden har delat ut medel sedan 2019.

Om Hans Lundgren

Den första director musicesen vid Musik vid LiU, Hans Lundgren, tog vid sin pensionering år 2014 initiativet till stipendiefonden. Han ordnade som sin final konserten "Fine" där intäkterna oavkortat gick till denna fond.

Hans Lundgren instiftade Musik vid LiU år 1993 och arbetade fram idéerna kring hur det skulle organiseras och vilka verksamheter som skulle omfattas. Han hade då varit anställd vid LiU sedan 1986 (bland annat som ceremonimästare) och arbetade sedan som director musices tills han gick i pension. Han ledde Linköpings Studentsångare, som bildades 1974, från 1978 och är körens andra "riktiga" dirigent genom åren. Hans Lundgren är fortfarande aktiv i Linköpings musikliv och är med i styrelsen för fonden.

Länkar