Några av Europas främsta forskare bjöds in till panelsamtal om högerpopulism, nationalism och rasism på Campus Norrköping.
Här kan du se hela samtalet.

Panelsamtal: Dörrarna stänger!

Samtalet hålls på engelska.

Vilka är grundorsakerna till ökningar av nationalism och högerpopulism den senaste tiden? Blir vi långsamt vana vid att leva i rasistiska samhällen? Vilka motståndsstrategier har vi?

Dessa frågor togs upp i en paneldiskussion om hur vi lever, arbetar, fruktar, hatar och drömmer av en panel med några av Europas främsta forskare och tänkare inom området högerpolitik, populism, nationalism och rasism:

Manuela Bojadzijev, Professor of Sociology, Leuphana University / Berlin Institute for Migration and Integration Research, Humboldt University, Germany

Benjamin Opratko, Researcher, Department of Political Science, University of Vienna, Austria

Gazela Pudar Drasko, Professor, Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade, Serbia

Éric Fassin, Department of Sociology, University of Paris 8–Saint-Denis, France

Stefan Jonsson (moderator), professor, Institute for research in migration, ethnicity and society (REMESO), Linköping University

Panelen organiserades i Norrköping 12 december 2019 av forskningsprojektet Cultures of Rejection: Conditions of Acceptability in Socio-Spatial and Digital Environments in Contemporary Europe (CuRe), finansierat av Volkswagen Foundation, i samarbete med Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle (REMESO), Linköpings universitet.

Relaterat