I slutet av 1800-talet hittas en flera tusen år gammal mumie på utgrävningsplatsen Gebelein i Egypten. Den är mycket välbevarad med hud, muskler och senor, men trots det går det inte att säga hur ”Gebelein man” dog. Den gåtan ska få sin lösning långt senare, när mumien är utställd på British museum och har blivit en av de mest berömda där.

Person använder en stor pekskärm för att se visualisering av skelett Det är 2012 som mumien lämnar museet för första gången på över hundra år. Under stort säkerhetspådrag förs den till ett sjukhus i London. Där ska den genomgå en virtuell obduktion. Man vill absolut inte skära i den värdefulla mumien, men med ny teknik kan den röntgas i många skikt och informationen omvandlas till tredimensionella bilder.

Och nu måste vi backa bandet lite och förflytta oss österut, till Linköping. Vid Linköpings universitet finns forskningsmiljöer som är ledande i världen inom medicinsk bildvetenskap och visualisering och det är hit man har vänt sig för att få svar.

En av pionjärerna inom virtuella obduktioner, professor Anders Persson vid LiU, tar sig an röntgenbilderna på samma sätt som han brukar göra med nutida mordfall. Han konstaterar att även Gebelein man har blivit mördad. Då denne var i tjugoårsåldern högg någon honom i ryggen med ett stort, vasst föremål. Det är sensationellt eftersom våld var extremt sällsynt på den här tiden.

När museets besökare ska få del av resultatet är det dags för nästa bidrag från Linköpings universitet. Forskningen här ligger till grund för det visualiseringsbord som placeras på British museum inför utställningen. Bordet fungerar som en stor smartphone eller surfplatta och besökarna kan själva enkelt zooma in och undersöka muskler, ben och inre organ och se svaret på den forntida mordgåtan.

Läs mer om forskningen

Förnyare från början