Namn: Jennie Svanström
Arbete: Statistiker på Region Östergötland
Utbildning: Statistik och dataanalys, examen 2015

Foto: Pia Molin

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

- Jag arbetar med frågor som bidrar till en säker och effektiv vård samt bättre hälsa, för invånarna i Region Östergötland.  Just nu har jag utformat en utvärderingsenkät för att ta reda på hur den nya rekryteringsprocessen för semestervikarier har fungerat i regionen. Det som är nytt för i år är att vi har en Samordnad Sommarrekrytering för undersköterskor, sjuksköterskor, skötare och vårdadministratörer. Syftet med den nya modellen är att avlasta och förenkla för cheferna som är hårt belastade med rekryteringar på varje enskild enhet. Vi hoppas med denna utvärdering kunna förbättra arbetet med Samordnad rekrytering inför 2019.

Jag arbetar också med att ta fram statistik om ungdomars hälsa i Region Östergötland. Frågorna i Ungdomsenkäten är framtagna tillsammans med ungdomar. Enkäten handlar om frågor som rör familj & vänner, hälsa & livsstil, skola & fritid, tobak & alkohol samt livet & framtiden.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Det bästa med mitt jobb är att arbetsuppgifterna är varierande och utvecklande. Det kan handla om allt från enkätrådgivning, datainsamling, hantering av data, visualisering av statistik och analyser. En annan sak som är väldigt bra här på min arbetsplats är att vi har förtroendetid vilket innebär att jag helt och hållet själv bestämmer över min tid. Det viktiga är att jag arbetar 40 timmar i veckan. Det är en enorm frihet för mig, det känns som man är tillbaka till studietiden där man hade eget ansvar över sina studieuppgifter.

Vad gör du om fem år?

- Om fem år är jag kvar som statistiker på Region Östergötland. Jag brinner för hälsa och jag fick verkligen mitt drömjobb på en gång! Jag vill utvecklas och bli bättre i min yrkesroll

Vad är utmaningen med ditt jobb?

- Utmaningen är att våga utvecklas, att söka sig svårare arbetsuppgifter och våga ta risker. Möjligheten finns och jag tycker man ska ta den. Att våga utvecklas ger också en utmaning i att inte känna sig misslyckad när något går fel eller när det inte blir som man tänkt sig. I sådant fall försöker jag tänka att misslyckas gör man bara när man har slutat att försöka.

Varför valde du det här programmet?

- Innan jag hittade rätt program velade jag ganska mycket. Jag läste natur på gymnasiet och gillade alla ämnena, och jag har alltid tyckt väldigt mycket om matematik. Först började jag läsa biologi i Göteborg, men det kändes inte rätt. Ett tag arbetade jag som truckförare på ett lager i Norge, bartender i Grekland och personlig assistent i Linköping innan jag kom på att det var statistiker jag ville bli. När jag väl började mina studier blev det bara mer och mer intressant. Det som fick mig att brinna extra för statistik är att man med hjälp av data kan relatera informationen genom analyser till ett verkligt problem.

Vad tyckte du om ditt program?

- Upplägget och utbudet av kurser var väldigt bra, det var också lagom variation på föreläsningar, lektioner och datorövningar. Lärarna hade spetskunskaper i sina ämnen och det kändes som de kunde allt. Jag har fortfarande kontakt med flera av mina lärare och får ibland hjälp med råd och tips i mitt arbete.

Hur var ditt studentliv?

- Jag var väldigt kär under min studietid på universitetet, min pojkvän arbetade då. För min del blev det lite fest och mycket plugg. Universitetet är väldigt välkomnande och det finns en stor gemenskap oavsett ålder. Efter ett år på universitetet fick jag barn så då tog jag ett sabbatsår. Har man studerat minst sex månader kan man ta sabbatsår och börja studera igen året efter där man slutade. Jag såg det som en fördel att vara förälder under studietiden. Jag såg till att plugga åtta timmar varje dag för att kunna vara ledig på kvällarna och helgerna med familjen. Det var roligt att komma tillbaka till universitetet efter ett år, jag kom till en ny klass men jag har alltid känt mig som ” en i gänget”.

Har du några tips till blivande studenter?

- Se dina studier som ett arbete där du planerar dina 40 timmar i veckan. Jag rekommenderar också att du lär dig mer om studieteknik. Eftersom det är eget ansvar på universitetet så har du inte den erfarenheten på samma sätt som från gymnasietiden. Det brukar finnas möjlighet att få hjälp med studieteknik i början på terminerna, ta den chansen! Tillåt dig själv att också ha kul, vilket du med gott samvete kan ha när du planerat för dina studieuppgifter!

Utbildning