Namn: John Sparrefors
Utbildning: Civilekonom, examen 2015
Jobb: Business Analyst Capgemini

Johan Sparrefors tidigare studentVad arbetar du med idag och vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

- Efter fyra fantastiska år i Linköping tog jag mitt pick och pack och begav mig till Sveriges framsida, Göteborg. Sedan drygt ett år tillbaka i tiden arbetar jag som Business Analyst på IT- och managementbolaget Capgemini samt är en del av deras tvååriga traineeprogram.

Min vardag består av en kombination av utmanande konsultprojekt och lärorika utbildningar. För tillfället konsulterar jag på Volvo Cars, där jag har rollen som projektledare för internationella lanseringar av ett marknadsföringssystem på nya marknaden. Bland annat har jag det senaste halvåret lett utrullningar i Storbritannien, Polen, Brasilien och Sydafrika tillsammans med ett team som är placerat i Sverige, Tyskland och Indien.

Utöver det så åker jag ungefär var femte vecka någonstans i världen, men oftast inom Sverige, för 2-5 dagars utbildning tillsammans med mina traineekollegor. Dessa utbildningar handlar om allt ifrån projektledning och workshopfacilitering till säljkurser och kravhantering. Väldigt lärorikt och samtidigt väldigt kul att umgås med sina kollegor på teambuildingaktiviteter under kvällstid.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

- Var ska jag börja? En av de största fördelarna med att jag har en civilekonomexamen i ryggsäcken är att mina case- och presentationskunskaper. För en Business Analyst/Managementkonsult består stora delar av vardagen av problemidentifiering och problemlösning samt att kunna presentera dessa på ett övertygande tillvägagångssätt. Hade jag inte haft mitt kritiska tankesätt och min presentationstrygghet från LiU-tiden, så hade min karriärs utvecklingskurva stagnerat relativt fort.

Dessutom har jag haft stor nytta av mina grundläggande ekonomikunskaper. Jämfört med mina kollegor som har en renodlad ingenjörsbakgrund har jag mycket enklare att sätta mig in i situationer där ekonomiska termer är inblandade, vilket är överlägset det vanligaste fallet. Detta öppnar även upp för kunskapsutbyten, jag lär mig av dem och vice versa.

I mitt nuvarande projekt på Volvo Cars jobbar jag främst inom marknadsföringskretsar. Under min tid hos bilföretaget har jag många gånger fått användning av de kunskaper som jag snappade upp under de marknadsföringskurser jag gick på Linköpings universitet. Att förstå kundens strategiska tankesätt i marknadsföringssammanhang skapar förtroende och är guld värt i slutändan.

Var du på en utlandstermin och hur var det?

- Jag spenderade min utlandstermin på Kingston University i London. Jag kan helt uppriktigt säga att den tiden var bland det bästa jag varit med om. Civilekonomprogrammet i Linköping ger dig stora möjligheter att söka stipendium för att studera utomlands och jag kan bara säga en sak: Om du åker så kommer du inte ångra dig.

Förutom att jag fick chansen att läsa spännande kurser på ett mycket erkänt universitet, så kunde jag även passa på att utveckla mina engelskkunskaper och skaffade vänner för livet. Senast i fjol var jag över i London för att träffa vänner som jag mötte via Kingston Universitys skolfotbollslag, där jag spelade under min utlandstermin 2014.

I den tjänst jag har idag pratar jag cirka 90 procent engelska. Det hade varit en mycket längre uppförsbacke om jag inte hade fått chansen att öva engelska affärstermer och vardagssnack under ett halvårs tid med personer som har engelska som modersmål.

Om du blickar tillbaka på dina studier är det något speciellt du tänker på då?

- Det första jag tänker på när jag blickar tillbaka till studietiden är välkomstceremonin, även känd som Nolle-P. Det är ett fantastiskt koncept som gör att man känner sig välkommen och förenklar relationsbyggandet med sina nya klasskamrater. Och dessutom är det förbaskat skoj. Så pass skoj att jag betalade tillbaka med att ställa upp som fadder för nästa års civilekonomkull, och fick många nya vänner på köpet.

Jag måste påpeka att möjligheterna att engagera sig på Linköpings universitet och civilekonomprogrammet är nästintill oändliga. Det finns verkligen något för alla. Själv var jag bland annat engagerad i ekonomföreningens styrelse, skolfotbollsturneringen och på olika företagsmässor. Men mitt viktigaste engagemang var nog med Case Academy, vilket är en förening som bjuder in företag till att hålla casekvällar i Linköping. Det var faktiskt genom detta evenemang som jag kom i kontakt med Capgemini, som sedan ledde vidare till en anställning på deras populära traineeprogram.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera två saker. Ett, jag hade fyra väldigt roliga år tillsammans med härliga klasskamrater och inspirerande lärare. Två, jag var mycket väl förberedd för yrkeslivet när jag nådde mållinjen av min utbildning.

Detta är två väldigt starka argument varför du som ekonomiintresserad ska välja att studera civilekonomprogrammet i Linköping.

Utbildning