- Välkomna till en väl vald utbildning. Så inleder Ida Lindgren, programansvarig för ITM, kick-offen för de nya studenterna på masterprogrammet IT och management.

Två studenter vid ITM:s kick-offFelicia Barkroth och Stephanie Härdig är två av de nya studenterna på ITM. Båda vill bredda sina tidigare utbildningar. Foto: Mikael Sönne Hetast på arbetsmarknaden

Läsåret brukar inledas med en gemensam samling där nya studenter och lärare träffas under en halvdag med efterföljande middag. Studenterna får information om utbildningen och börjar lära känna varandra, och lärarna får en bild av den nya klassen. Bland studenterna finns både systemvetare, ekonomer, personalvetare, datavetare och ytterligare några med andra utbildningar.

¬ Blandningen gör det spännande, både för studenterna och oss lärare, säger Ida Lindgren.

Många har sökt ITM för att bredda sin tidigare kompetens. För ekonomer kan det till exempel vara mycket värdefullt att också vara duktiga på IT. Den som redan kan mycket om data kan å andra sidan fördjupa sina kunskaper.

Möjligheterna att få jobb efter utbildningen är generellt sett mycket goda.

¬ Enligt Arbetsförmedlingen finns det ingen annan grupp som är lika efterfrågad på arbetsmarknaden, inte ens läkare eller lärare. Frågan är inte om studenterna får jobb, utan vilket jobb de får. Många arbetar som konsulter, men också på banker, inom offentlig sektor eller olika myndigheter.

Lär känna varandra

Vimmel under ITM:s kickoffFikapaus under kick-offen. Foto: Mikael Sönne I solskenet under fikapausen sitter de nya studenterna Ellen Johansson, Louise Kjellin, Felicia Barkroth och Stephanie Härdig. Klassen har fått i uppdrag att gruppvis intervjua varandra för att lite senare kunna presentera varandra.Ellen, Louise och Stephanie har läst ekonomi tidigare, medan Felicia är högskoleingenjör inom data.

¬ Det här känns som ett bra sätt att förbereda sig för framtiden. Både samhället och arbetslivet blir mer och mer digitalt, och då blir kunskaperna vi får här viktiga, säger Louise som är utbildad civilekonom.

¬ Jag var på en anställningsintervju där arbetsgivaren berättade att det är just sån här kompetens som blir allt viktigare för ekonomer. Då bestämde jag mig för att läsa vidare, säger Ellen som annars hade tänkt börja arbeta efter grundutbildningen.

Medan ekonomerna vill bredda sitt kunnande inom IT, är Felicia mer intresserad av managementdelen i utbildningen.

¬ Jag är ju ingenjör och har läst mycket IT. Jag är vill framför allt lära mig mer om projektledning och processerna bakom tekniken, säger hon.

Den här utbildningen finns på flera andra universitet. Varför valde ni just LiU?

¬ Jag jämförde med andra skolor, och gillar att det är mycket praktik i Linköping. Både det och möjligheten att läsa utomlands var viktigt för mig, säger Ellen.

¬ Sen är det ju också bekvämt att fortsätta på det universitet där man redan pluggat. Alla vi har ju läst på LiU tidigare, säger Stephanie.

Teori och praktik

Former student at ITM kick-offMaria Jonsson, som gick ut ITM förra året, berättade om sina erfarenheter. Foto: Mikael Sönne Också Ida Lindgren framhåller praktiken och utbytesprogrammet med utländska universitet som viktiga inslag på ITM. Kännetecknande för utbildningen är också blandningen av teori och praktik.

¬ Vi vill att studenterna ska bli reflekterande praktiker. De ska både få etablerad teoretisk kunskap och bli duktiga på att tillämpa den. De ska göra själva, inte bara läsa om olika saker. Den här inriktningen vet vi att många arbetsgivare uppskattar, säger hon.

Med på kick-offen var också Maria Jonsson, som gick ut ITM förra året och i dag arbetar på konsultbolaget CGI i Stockholm. Hon uppmanade studenterna att läsa i två år, ta vara på praktiken och gärna utnyttja möjligheten plugga utomlands.

¬ Annars är mitt bästa råd att vara öppen för alla möjligheter som kan uppstå. Man vet aldrig vad utbildningen kan leda till.

Sedan starten för knappt tio år sedan har ITM vuxit kraftig. De första åren gick 10¬-15 studenter utbildningen och de 20 platserna fylldes inte. I år sökte däremot 214 personer programmet, vilket gör det till det mest sökta svenskspråkiga masterprogrammet inom fil fak. I år har också antalet platser utökats till 30.

Mer om programmet